Pages

Salam Maulidul Rasul: Peristiwa Menjelang Kelahiran Nabi Muhammad SAW

Salam Maulidul Rasul: Peristiwa Menjelang Kelahiran Nabi Muhammad SAW


Salam Maulidul Rasul: Peristiwa Menjelang Kelahiran Nabi Muhammad SAW


Tanggal  12 Rabiulawal  merupakan satu tarikh keramat dalam sejarah umat Islam di seluruh dunia. Maulidur Rasul tahun 1435H atau tahun Masehi 2014 jatuh pada 14 Januari 2014 dengan Tema sambutan 


"WASATIYYAH TONGGAK KESATUAN UMMAH"

14 Januari 2014 (Selasa) merupakan cuti umum semua rakyat di Malaysia.


Keajaiban Menjelang Kelahiran Nabi Muhammad SAW

Berawal sekitar 14 abad yang lalu di sebuah kota kecil, sebuah kota yang panas dan tandus yang dikelilingi oleh padang pasir dan pegunungan batu, yang jangankan tumbuhan untuk hidup disana, rerumputan kecil pun sulit untuk ditemukan. Karena tempat yang sangat strategis kota ini sangat ramai di kunjungi orang-orang sehingga masyarakat yang hidup disana pun menjadi makmur. Akan tetapi kemakmuran yang mereka dapat tidak semata mata menjadikan mereka ingat dan bersyukur kepada yang telah memberikan kepada mereka kemakmuran dan anugerah tersebut.

Kemerosotan moral, pembunuhan, perang, perbudakan, perampokan merupakan hal yang biasa yang terjadi di zaman itu. Anak perempuan yang baru lahir di kubur hidup hidup, perempuaan tidak ada harga sama sekali, yang kuat menindas yang lemah dan menjadikan patung patung berhala sebagai tuhan mereka, dan melupakan ajaran yang telah dibawa oleh nenek moyang mereka Ibrahim Alaihisalam, untuk hanya menyembah satu tuhan yaitu Allah. Hal-hal seperti ini terjadi dimana saja pada saat itu.

Disaat kebuntuaan in terus merajarela datanglah seorang pembawa cahaya, ibarat bintang yang menghiasi pekatnya malam. Ia bukan bintang yang biasa, tapi bintang yang sangat luar biasa, bahkan matahari di siang haripun malu menampakkan sinarnya karena bintang ini adalah maha bintang yang terlahirkan ke muka bumi, ialah cahaya dalam kegelapan, ia adalah cahaya di dalam dada, dan ialah Rasulullah Muhammad SAW.

Tepatnya pada tanggal 12 Rabiul Awwal tahun 570 M, pada saat itu kota Makkah diserang oleh pasukan tentara yang mengendarai gajah yang dipimpin oleh seorang yang bernama Abrahah, mereka datang  ke kota Makkah dengan maksud untuk menghancurkan Ka’bah. Akan tetapi Allah berkehendak lain, untuk memuliakan kelahiran utusannya ke dunia Allah mengirim tentaranya yang berupa ribuan ekor burung yang membawa batu yang berasal dari neraka untuk menghancurkan tentara abrahah tersebut. Sehingga tahun tersebut disebut tahun gajah.

Diriwayatkan dari Imam Shihabuddin Ahmad bin Hajar Al-Haitami Asy-syafi’i di dalam kitabnya “An-ni’matul Kubraa ’alal Aalam” di halaman 61.

Telah disebutkan bahwa sesungguhnya pada bulan ke sembilan kehamilan Sayyidah Aminah (Rabiul Awwal) saat hari-hari kelahiran Baginda Nabi Muhammad saw sudah semakin mendekati, Allah swt semakin melimpahkan bermacam anugerahNya kepada keada Sayyidah Aminah mulai tanggal 1 hingga malam tanggal 12 Rabiul Awwal malam kelahiran Al-Musthofa Muhammad saw.

Pada Malam Pertama (ke 1) :
Allah swt melimpahkan segala kedamaian dan ketentraman yang luar biasa sehingga beliau (ibunda Nabi Muhammad saw), Sayyidah Aminah merasakan ketenangan dan kesejukan jiwa yang belum pernah dirasakan sebelumnya.

Pada malam ke 2 :
Datang seruan berita gembira kepada ibunda Nabi Muhammad saw yang menyatakan dirinya akan mendapati anugerah yang luar biasa dari Allah swt.

Pada malam ke 3 :
Datang seruan memanggil “Wahai Aminah… sudah dekat saat engkau melahirkan Nabi yang agung dan mulia, Muhammad Rasulullah saw yang senantiasa memuji dan bersyukur kepada Allah swt.”

Pada malam ke 4 :
Sayyidah Aminah mendengar seruan beraneka ragam tasbih para malaikat secara nyata dan jelas.

Pada malam ke 5 :
Sayyidah Aminah bermimpi dengan Nabi Allah Ibrahim as.

Pada malam ke 6 :
Sayyidah Aminah melihat cahaya Nabi Muhammad saw memenuhi alam semesta.

Pada malam ke 7 :
Sayyidah Aminah melihat para malaikat silih berganti saling berdatangan mengunjungi kediamannya membawa kabar gembira sehingga kebahagiaan dan kedamaian semakin memuncak.

Pada malam ke 8 :
Sayyidah Aminah mendengar seruan memanggil dimana-mana, suara tersebut terdengar dengan jelas mengumandangkan “Bahagialah wahai seluruh penghuni alam semesta, telah dekat kelahiran Nabi agung, Kekasih Allah swt Pencipta Alam Semesta.”

Pada malam ke 9 :
Allah swt semakin mencurahkan rahmat belas kasih sayang kepada Sayyidah Aminah sehingga tidak ada sedikitpun rasa sedih, susah, sakit, dalam jiwa Sayyidah Aminah.

Pada malam ke 10 :
Sayyidah Aminah melihat tanah Tha’if dan Mina ikut bergembira menyambut kelahiran Baginda Nabi Muhammad saw.

Pada malam ke 11 :
Sayyidah Aminah melihat seluruh penghuni langit dan bumi ikut bersuka cita menyongsong kelahiran Sayyidina Muhammad saw.

Malam detik-detik kelahiran Rasulullah, tepat tanggal 12 Rabiul Awwal jam 2 pagi. Di malam ke 12 ini langit dalam keadaan cerah tanpa ada mendung sedikitpun. Saat itu Sayyid Abdul Muthalib (kakek Nabi Muhammad saw) sedang bermunajat kepada Allah swt di sekitar Ka’bah. Sayyidah Aminah sendiri di rumah tanpa ada seorang pun yang menemaninya.

Tiba-tiba beliau, Sayyidah Aminah melihat tiang rumahnya terbelah dan perlahan-lahan muncul 4 wanita yang sangat anggun, cantik, dan jelita diliputi dengan cahaya yang memancar berkemilau serta semerbak harum memenuhi seluruh ruangan.

Wanita pertama datang berkata,”Sungguh berbahagialah engkau wahai Aminah, sebentar lagi engkau akan melahirkan Nabi yang agung, junjungan semesta alam. Beliaulah Nabi 
Muhammad saw. Kenalilah aku, bahwa aku adalah istri Nabi Allah Adam as, ibunda seluruh umat manusia., aku diperintahkan Allah untuk menemanimu.”

Kemudian datanglah wanita kedua yang menyampaikan kabar gembira, “Aku adalah istri Nabi Allah Ibrahim as diperintahkan Allah swt untuk menemanimu.”
Begitu pula menghampiri wanita yang ketiga,”Aku adalah Asiyah binti Muzahim, diperintahkan Allah untuk menemanimu.”

Datanglah wanita ke empat,”Aku adalah Maryam, ibunda Isa as menyambut kehadiran putramu Muhammad Rasulullah.”
Sehingga semakin memuncak rasa kedamaian dan kebahagiaan ibunda Nabi Muhammad saw yang tidak bisa terlukiskan dengan kata-kata. Keajaiban berikutnya Sayyidah Aminah melihat sekelompok demi sekelompok manusia bercahaya berdatangan silih berganti memasuki ruangan Sayyidah Aminah dan mereka memanjatkan puji-pujian kepada Allah swt dengan berbagai macam bahasa yang berbeda.
Detik berikutnya Sayyidah Aminah melihat atap rumahnya terbuka dan terlihat oleh beliau bermacam-macam bintang di angkasa yang sangat indah berkilau saling beterbangan.
Detik berikutnya Allah bangun dari singasanaNya dan memerintahkan kepada Malaikat Ridwan agar mengkomandokan seluruh bidadari syurga agar berdandan cantik dan rapih, memakai segala macam bentuk perhiasan kain sutra dengan bermahkota emas, intan permata yang bergemerlapan, dan menebarkan wangi-wangian syurga yang harum semerbak ke segala arah. lalu trilyunan bidadari itu dibawa ke alam dunia oleh Malaikat Ridwan, terlihat wajah bidadari itu gembira.

Lalu Allah swt memanggil : “Yaa Jibril… serukanlah kepada seluruh arwah para nabi, para rasul, para wali agar berkumpul, berbaris rapih, bahwa sesungguhnya Kekasihku cahaya di atas cahaya, agar disambut dengan baik dan suruhlah mereka mnyambut kedatangan Nabi Muhammad saw.
Yaa Jibril… perintahkanlah kepada Malaikat Malik agar menutup pintu-pintu neraka dan perintahakan kepada Malaikat Ridwan untuk membuka pintu-pintu syurga dan bersoleklah engkau denagn sebaik-baiknya keindahan demi menyambut kekasihKu Nabi Muhammad saw.

Yaa Jibril… bawalah trilyunan malaikat yang ada di langit, turunlah ke bumi, ketahuilah KekasihKu Muhammad saw telah siap untuk dilahirkan dan sekarang tiba saatnya Nabi Akhiruzzaman.”

Dan turunlah semua malaikat, maka penuhlah isi bumi ini dengan trilyunan malaikat. Lalu ibunda Rasulullah saw di bumi, beliau melihat malaikat itupun berdatangan membawa kayu-kayu gahru yang wangi dan memenuhi seluruh jagat raya. Pada saat itu pula mereka semua berdzikir, bertasbih, bertahmid, dan pada saat itu pula datanglah burung putih berkilau cahaya mendekati Sayyidah Aminah dan mengusapkan sayapnya pada Sayyidah Aminah, maka pada saat itu pula lahirlah Muhammad Rasulullah saw dan tidaklah Sayyidah Aminah melihat kecuali cahaya, tak lama kemudian terlihatlah jari-jari Nabi Muhammad saw bersujud kepada Allah seraya mengucapkan, “Allahu Akbar.. Allahu Akbar.. Walhamdulillahi katsira, wasubhanallahibukratan wa asiilaa.”

Semakin memuncaklah kegembiraan seluruh alam dunia dan semesta dan terucaplah “Yaa Nabi Salam Alaika… Yaa Rasul Salam Alaika… Yaa Habib Salam Alaika… Shalawatullah Alaika.. ”
Matanya bagaikan telah dipakaikan sifat mata, senyum indah terpancar dari wajahnya dan hancurlah berhala-berhala dan bergembiralah semua alam semesta menyambut kelahiran Nabi yang mulia…



MAULIDUR RASUL; KEPERIBADIAN TERPUJI PERJUANGAN DIHAYATI




Pengenalan
Tanggal  12 Rabiulawal  merupakan satu tarikh keramat dalam sejarah umat Islam di seluruh dunia. Kedatangan Nabi Muhammad merupakan satu rahmat terbesar dan anugerah teragung yang Allah berikan kepada alam semesta ini. Manusia pada saat itu berada dalam kekufuran, kegelapan syirik, tidak mengenal  pencipta mereka. Pada masa tersebut, penyembahan terhadap berhala-berhala adalah merupakan satu penghormatan, perzinaan adalah suatu kebanggaan, mabuk dan berjudi berleluasa, merompak serta membunuh adalah suatu keberanian. Sehubungan ini Allah mengutus seorang Rasul yang ditunggu oleh umat manusia untuk menghentikan semua kerosakan ini dan membawanya kepada cahaya Ilahi.

 Menghayati Perjuangan Nabi
Bersempena sambutan Maulidur Rasul yang diadakan saban tahun  menuntut kita sama-sama menghayati dan mencontohi ketabahan serta kesungguhan baginda dan para sahabat dalam menegakkan syiar Islam sehingga terpancar kecemerlangan dan kegemilangan Islam merentasi dunia timur dan barat. Selain itu, nabi Muhammad juga amat dikenali sebagai seorang yang suka menghubungkan silaturrahim, menolong orang yang dalam kesusahan, membantu  anak yatim dan ibu tunggal, seorang yang pemurah dan sebagainya. 
Keperibadian Terpuji

Masyarakat Arab  Quraisy  amat senang dengan keperibadian yang dimiliki oleh nabi Muhammad, baginda pernah hidup bersama-sama masyarakat Quraisy, pernah bersama-sama membangunkan semula Kaabah yang runtuh akibat banjir. Baginda  dikenali di kalangan masyarakat Arab sebagai seorang yang baik  budi pekertinya, seorang yang amanah sehingga digelar al-amin. 

Tetapi mengapa tiba-tiba nabi Muhammad menjadi orang yang paling mereka benci? Apakah orang Quraisy tidak kenal siapa baginda sehingga mereka ingin membunuhnya?  Mereka benar-benar telah merancang untuk membunuh nabi Muhammad dengan berbagai-bagai perancangan jahat, namun baginda diselamatkan oleh Allah. Allah merakamkan perancangan jahat orang musyrikin untuk membunuh nabi Muhammad S.A.W akan tetapi Allah telah menggagalkan perancangan mereka. Firman Allah dalam surat al-Anfal ayat 30:

"Ingatlah (wahai Muhammad), ketika orang kafir musyrik ( Mekah )  menjalankan perancangan jahat terhadapmu untuk menjarakkanmu atau membunuhmu atau mengusirmu. Mereka menjalankan perancangan jahat dan Allah menggagalkan perancangan jahat (mereka). Allah sebaik-baik yang menggagalkan perancangan jahat".

Ketokohan 
Baginda Rasulullah S.A.W. mempunyai pandangan yang jauh, akal fikiran yang tajam , semangat juang yang tinggi, kekuatan mental dan rohani serta tabah dan berani dalam menempuh pelbagai cabaran dan dugaan yang seharusnya dicontohi, sama ada di waktu penghijrahannya dari kota Mekah ke kota Madinah atau selepasnya. Oleh yang demikian, umat Islam  hendaklah bangun membina kekuatan rohani seimbang dengan kekuatan mental dan jasmani seperti yang ditunjukkan oleh baginda Rasulullah S.A.W. dalam menyebar luas syiar Islam. Oleh itu setiap umat Islam  adalah bertanggungjawab  mempertahankan agama Allah.

Ketokohan nabi Muhammad sebagai manusia teragung yang pernah dilahirkan di muka bumi ini memang tidak dapat disangkal lagi walaupun oleh orientalis-orientalis dari barat. Jika hendak dibandingkan dengan ajaran lain seperti Kristian, Buddha, mahupun Yahudi, Rasulullah (S.A.W) merupakan satu-satunya pengasas agama yang secara jelas sejarahnya diceritakan sejak baginda dilahirkan sehingga baginda wafat. Ketokohan Nabi Muhammad (S.A.W) dalam memimpin sebuah negara, menjadi seorang jeneral perang, menunjukkan contoh yang terbaik kepada umatnya bagaimana untuk menjadi seorang sahabat, ayah, suami, anak dan lain-lain menjadikan baginda sebagai manusia yang teragung yang pernah dilahirkan hingga ke hari ini.

Keadaan Kucar kacir
Keadaan dunia pada masa itu amat tenat dan kucar kacir. Manusia pada ketika itu telah berperangai  kebinatangan. Terlalu banyak kelakuan buruk yang melingkari masyarakat ketika itu. Bukan sahaja di semenanjung tanah Arab, bahkan di negara Parsi dan juga Rom. Kehidupan mereka sungguh teruk, meminum arak menjadi satu kebanggaan. Persundalan dianggap satu keseronokan, amalan riba' berleluasa dalam perniagaan, hidup berpoya-poya menjadi tanpa haluan.

Kekejaman yang dilakukan dianggap satu keperkasaan. Kekuatan digunakan untuk menindas. Kekuasaan digunakan untuk mengaut kekayaan. Para penguasa selalu dimuliakan bahkan kadangkala dianggap sebagai tuhan. Orang awam yang lemah selalunya di perhambakan. Kepandaian sering digunakan untuk menipu. Setiap saat akal sentiasa digunakan untuk berbuat jahat dan untuk memenuhi tuntutan nafsu. Demikianlah gambaran masyarakat ketika baginda diutuskan. Apa yang perlu dilakukan oleh umat Islam pada masa kini adalah menjadikan Nabi Muhammad sebagai contoh teladan yang paling sekali.


Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang).
(al-ahzab 21).

Kesimpulan
Oleh yang demikian wajarlah kita merenung kembali sirah Rasulullah (S.A.W) dan mengkaji sendiri tentang manusia teragung ini dan peranannya dalam pembangunan manusia sejagat.  Maulidur Rasul juga merupakan masanya bagi umat Islam untuk memperingati semula Rasulullah s.a.w. dan seterusnya menjadikan contoh sifat dan kehidupannya kerana baginda adalah teladan terbaik.

Sumber:    Akhbar Utusan Malaysia





Isu Anggota Polis Mabuk Bukan Fitnah , Telah Diambil Tindakan




Isu Anggota Polis Mabuk Bukan Lakonan, Telah Diambil Tindakan

Ekoran penyebaran gambar dua anggota polis yang dipercayai berada di bawah pengaruh alkohol semasa menjalankan tugas rondaan, kedua-dua identiti anggota tersebut telah dikenal pasti.

Menurut kenyataan Ketua Polis Selangor, Datuk Mohd Shukri Dahlan, melalui akaun Facebook Polis Diraja Malaysia  malam ini, kedua-dua anggota terbabit telah ditukarkan serta-merta tempat penugasan dan siasatan lanjut berkaitan insiden itu sedang dijalankan.

Beliau berkata, PDRM memandang serius kesalahan yang dilakukan oleh mana-mana anggota yang didapati mengabaikan tanggungjawab menjaga keselamatan masyarakat.

Gambar-gambar yang menjadi bualan dilaman-laman sosial

"PDRM juga tidak akan melindungi dan berkompromi dengan pegawai dan anggota yang telah melakukan kesalahan yang boleh menjejaskan imej pasukan.

"Orang ramai diminta menyalurkan maklumat kepada PDRM sekiranya mendapati mana-mana pegawai dan anggota polis yang melakukan kesalahan dan tidak berintegriti," katanya.



Realiti Insan p/s: 


Harus diingat, Sebagai anggota penguatkuasa di dalam negara ini, teladan yang baik dan disiplan yang tinggi harus ditunjukkan pada masyarakat. Supaya masyarakat sentisa berpandangan positif terhadap penguatkuasa, lebih-lebih lagi ketika menjalankan tugas dan berpakaian uniform,,

Pada awal penyebaran maklumat ini, mengenai komen Nordin Mansor (anggota polis?) yang menyatakan gambar itu bukan situasi sebenar tetapi adalah latihan bagi mengambarkan kesalahan dalam waktu kerja.

Sebenarnya kegiatan polis meminum minuman keras dan alkohol bukan perkara baru. Semua orang tahu hal ini. 

Ingat semasa perbicaraan kes Suwandi & Azman di Terengganu satu ketika dulu. Seorang anggota polis secara terang-terangan mengaku dia tidak pernah mendirikan solat, kemudian mengaku bahawa dia seorang peminum arak, sekalipun di luar waktu bertugas.


Arak/ Dan Alkohol dalah penyebab dan salah satu pengaruh yang kuat untuk melakukan kegiatan jenayah dan salah satu punca masalah sosial dalam masyarakat.

Diminta, Lepas ini pemeriksaan individu dibawah pengaruh alkohol dijalankan ketika operasi dan sekatan jalan, Konfem ramai yang sangkut.





Khasiat Dan Manfaat Kangkung Pada Kesihatan Anda Perlu Tahu

Khasiat Dan Manfaat Kangkung Pada Kesihatan Anda Perlu Tahu



Khasiat Dan Manfaat Kangkung Pada Kesihatan Anda Perlu Tahu



 Kangkung termasuk tanaman sayuran yang paling popular dikalangan masyarakat. Harganya yang murah, mudah tumbuh, cepat tuai, mudah cara mendapatkannya serta mudah diolah mungkin adalah alasan utamanya. Oleh kerana itulah, alangkah lebih baik jika kita juga mengetahui manfaat sayur kangkung ini untuk kesihatan. 

Kangkung yang namanya latinnya Ipomoea Aqatica ternyata pada awalnya berasal dari India, kemudian merebak ke Malaysia, Myanmar, Indonesia, China Selatan, Australia, dan Afrika. Di China, Kangkung dikenali dengan nama Weng Cai. Di Eropah, Kangkung disebut Swamp Cabbage, Water Convovulus, atau Water Spinach. Di Indonesia sendiri, kangkung boleh didapati di hampir seluruh daerah.

Tanaman Kangkung masuk ke dalam suku Convolvulaceae atau keluarga kangkung. Kangkung merupakan tanaman yang tumbuh cepat dan sudah memberikan hasil hanya dalam masa 4 hingga 6 minggu. Dalam satu musim saja, kangkung boleh tumbuh dengan panjang 30 hingga 50 cm. Kangkung terdiri atas dua jenis, iaitu Kangkung Darat yang disebut Kangkung China, dan Kangkung Air yang tumbuh secara semulajadi di sawah, paya, atau parit. Kalau menurut saya, kangkung yang tumbuh diair adalah kangkung yang paling sedap. Namun ini bergantung selera, dan bagaimana cara memupuk saja. Pada dasarnya kandungan pemakanan antara kangkung penanaman air sama penanaman darat adalah sama.


Tanaman kangkung berasal dari India, yang kemudian menyebar ke Malaysia, Birma, Indonesia, Cina Selatan, Australia, dan Afrika. Kangkung banyak ditanam di Pulau Jawa, khususnya di Jawa Barat. Kangkung termasuk suku Convolvulaceae atau keluarga kangkung-kangkungan, merupakan tanaman yang tumbuh cepat dan memberikan hasil dalam waktu 4-6 minggu sejak dari benih.

Kangkung memiliki kandungan gizi yang cukup tinggi. Selain mengandung vitamin A, B1, dan C, kangkung juga mengandung protein, kalsium, fosfor, besi, karoten, dan sitosterol.

Secara farmakologis, kangkung berperan sebagai antiracun (antitoksik), antiradang, peluruh kencing (diuretik), menghentikan perdarahan (hemostatik), dan sedatif (obat tidur).

Beberapa manfaat lain dari tanaman kangkung, iaitu:


* Mengurangi haid
Daun kangkung (kira-kira setengah kilogram) dicuci dan ditumbuk halus. Lalu tuangkan air setengah gelas. Kemudian  tuangkan 1 camca besar . Minum 1 kali sehari sekaligus.

* Sakit kepala
Seikat daun kangkung segar direbus dengan 2 gelas air hingga 1 gelas. Kemudian air hasil rebusan tersebut diminum.


- Melancarkan buang air kecil: Ambil segenggam akar kangkung, lalu rebus dengan 2 gelas air hingga tersisa 1 gelas. Minum air rebusan tersebut satu kali sehari.


* Insomnia
Daun kangkung sering dikonsumsi dalam bentuk tumis kangkung tanpa batang.

* Sakit gigi
Segenggam akar kangkung ditambahkan setengah sendok teh cuka, kemudian direbus dengan 1 gelas air. Gunakan air rebusannya sekaligus 1 kali sehari.

* Melancarkan air seni
Segenggam akar kangkung direbus dengan 2 gelas air hingga tersisa 1 gelas. Minum air rebusannya sekaligus 1 kali sehari.

* Menghilangkan Kelimumur
Seikat daun kangkung direndam semalaman hingga airnya berwarna kebiruan. Lalu, keramas dengan air rendaman. Sebaiknya dilakukan setiap hari.

* Sembelit dan mual pada ibu hamil
Ibu hamil dianjurkan untuk sering mengonsumsi tumisan sayur kangkung.

* Gusi bengkak
200 gr akar kangkung dicuci bersih, lalu direbus dengan 200 cc air dan 200 cc cuka. Setelah hangat, air rebusan itu digunakan untuk kumur-kumur. Lakukan hal tersebut berulang-ulang.


* Kulit gatal 
Daun kangkung segar dicuci, lalu direbus dengan air secukupnya sekitar 5 menit. Setelah hangat, pakai untuk mencuci bagian yang sakit. Lakukan setiap hari.






Realiti Insan P/s: 

Boss, Zaman British Jepun rakyat makan ubi kayu, Zaman millenium menuju wawasan 2020, rakyat makan kangkung?.. Beras, gula, minyak masak bagaimana?

Gula- kencing manis= Naik harga
Minyak masak= Kolestrol, Naik Harga.
Rokok= Masalah Jantung, Naik Harga
Minyak Petrol :  Pencemaran Alam, Naik Harga

Kangkung: BAik untuk kesihatan, Turun harga























Cadang Gaji Minimum Penjawat Awam RM1,200 - CEUPACS


Cadang Gaji Minimum Penjawat Awam RM1,200 - CEUPACS

Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) hari ini mencadangkan kerajaan menaikkan kadar gaji minimum penjawat awam kepada RM1,200 bagi mengimbangi kos sara hidup yang semakin meningkat.
Presidennya Azih Muda berkata berdasarkan analisis Cuepacs, kos sara hidup yang meningkat antara lapan dan 10% sekarang memberi tekanan kepada penjawat awam khususnya yang tinggal di kawasan bandar besar, memandangkan kenaikan gaji sektor awam hanya sekitar dua hingga 2.5%.
Kumpulan yang paling merasai tekanan ini ialah 54 dan ke bawah, katanya dalam sidang media selepas sesi taklimat kepada warga kerja Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, di sini.
Beliau berkata  Cuepacs juga menggesa kerajaan menyelaraskan Elaun Sara Hidup (Cola) bagi seluruh negara manakala Imbuhan Tetap Khidmat Awam dinaikkan kepada minimum RM250.
Pada 2011, Cuepacs mencadangkan kepada kerajaan agar memperkenalkan gaji minimum RM900 untuk membantu kelompok kumpulan pelaksana seperti pekerja am rendah, pembantu pejabat dan pemandu yang menerima gaji asas bawah RM700 sebulan. - Bernama, 9 Januari, 2014.

Sami Budhha solat berjemaah di masjid

Sami Budhha solat berjemaah di masjid



Sami Budhha solat berjemaah di masjid

Beberapa keping gambar menunjukkan dua orang sami sedang solat berjemaah di masjid kini menjadi viral di media sosial.

Menurut sumber yang dinyatakan di blog-blog dan page facebook mengatakan gambar itu dirakamkan di sekitar Rantau Panjang, Kelantan. Selepas kejadian kebakaran besar pada dua hari lalu (7/1/14) yang menyebabkan pasar musnah tetapi hanya surau tidak dijamah api.


Namun, setelah melakukan sedikit carian di google, ternyata isu ini disensasikan semula kerana yang sebenarnya gambar-gambar sami ini sudah ada sejak tahun 2009 lagi. Namun, tidak pula dapat dipastikan kenapa mereka berjemaah di dalam masjid ketika itu.

Ada yang mengatakan kedua orang sami ini berminat mendalami Islam seterusnya cuba mempelajari di Masjid seperti di dalam gambar. Mungkin ada benarnya dakwaan itu kerana sekeping gambar dibawah menunjukkan seolah-olah seorang guru agama sedang mengajar sesuatu kepada mereka berdua.

Dakwaan itu juga dikuatkan lagi apabila para jemaah dilihat seperti merelakan kedua sami ini berjemaah. 

Ada juga yang menyatakan bahawa, kejadian ini berlaku di selatan Thailand.

Tetapi, status Sami ini masih menjadi tanya samaada telah masuk Islam ataupun tidak.

Sami_Solat1gambarhantu.blogspot.comgambarhantu.blogspot.comgambarhantu.blogspot.com

Terkini: Amaran Banjir Di Sungai Lembing, Kuantan

Terkini: Amaran Banjir Di Sungai Lembing, Kuantan 


Terkini: Amaran Banjir Di Sungai Lembing, Kuantan 


Hujan lebat sekitar Kuantan semenjak malam semalam. Siren amaran telah dibunyikan di Bandar Sungai Lembing dan penduduk dalam keadaan berjaga-jaga. Air sungai besar sekarang.

Jurutera Jabatan Perparitan dan Saliran Kuantan, Sumiliana Sulong berkata, amaran pertama berlaku pada 3 petang tadi selepas paras air di Sungai Lembing mencecah 19.75 meter iaitu menghampiri paras berjaga-jaga (20 meter).
"Siren amaran itu akan dibunyikan lagi sekiranya paras air di Sungai Lembing mencapai paras berbahaya iaitu setinggi 22 meter," katanya kepada Bernama di sini, hari ini.
Beliau berkata, sekiranya hujan lebat berterusan dalam tempoh 12 jam, paras air di Sungai Lembing berkemungkinan akan mencecah paras bahaya dan limpahannya
akan sampai ke bandar Kuantan.
Sehingga 4 petang tadi, katanya Kilometer 36 Jalan Kuantan-Gambang ditutup kepada kenderaaan ringan ekoran dinaiki air setinggi 0.6 meter.
Menurut Sumiliana, Sungai Isap, Chendering, Paya Besar, Lubuk Puyu di sini antara kawasan yang menunjukkan limpahan air longkang manakala kawasan berpaya di Panching juga telah melimpahkan air.
"Kita meminta penduduk kawasan rendah di Kuantan bersiap sedia bagi menghadapi sebarang kemungkinan sekiranya hujan lebat sejak semalam berterusan.
"Penduduk di kawasan yang dilanda banjir baru-baru ini diminta berjaga-jaga dan mematuhi arahan pihak berkuasa sekiranya diarahkan berpindah," katanya.
Banjir buruk yang berlaku di Pahang awal Disember lepas mengakibatkan lebih 40,000 mangsa banjir dari sembilan daerah dipindahkan, selain meragut tiga nyawa. - Bernama





Kemalangan Maut Lotus Elise Milik Warga Singapura Di RnR Pagoh

Kemalangan Maut Lotus Elise Milik Warga Singapura Di RnR Pagoh

Kemalangan Maut Lotus Elise Milik Warga Singapura Di RnR Pagoh

Satu kemalangan maut berhampiran RnR Pagoh arah selatan baru berlaku sebentar tadi. Sebuah Lotus Elise tercabut bumbung dan pintu. Mangsa warga Cina Singapura .

Proses pengalihan sedang dijalankan

Info Terkini: 
Meskipun keseluruhan badan kereta mewah jenis Lotus yang dipandunya berkecai dan hanya tinggal rangka, seorang lelaki Singapura terselamat daripada maut selepas terbabas melanggar bukit di Kilometer 147.2 Lebuhraya Utara Selatan dekat Pagoh di sini, awal petang tadi.
Dalam kemalangan kira-kira 1 petang itu, lelaki berusia dalam lingkungan 40-an itu dipercayai dalam perjalanan dari arah Singapura menuju ke utara apabila terbabas ke kanan dan melanggar bukit di tepi lebuh raya.
Sebelum kejadian, dia yang dipercayai memandu laju kenderaan berkuasa tinggi itu.

Kemalangan itu mengakibatkan kereta itu rosak teruk bagaimanapun mangsa tersepit di tempat duduk pemandu.
Kejadian turut menyebabkan kesesakan teruk di kedua-dua arah lebuh raya sejauh kira-kira dua kilometer.
Jurucakap Ibu Pejabat Polis Daerah Muar ketika dihubungi mengesahkan kejadian berkenaan.
Katanya, pemandu kereta berkenaan yang cedera di beberapa bahagian badan dikejarkan ke Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) Muar untuk rawatan kecemasan.
Pandulah dengan cermat ingatlah orang yang tersayang.


Info: DTR( Daily Traffic Report)

Carlsberg Ada Halal? JAKIM Buat Laporan Polis

Carlsberg Ada Halal? JAKIM Buat Laporan Polis



Carlsberg Ada Halal? JAKIM Buat Laporan Polis

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menafikan memberi perakuan dan sijil logo halal kepada produk atau syarikat yang mengeluarkan minuman keras.
Pengarah Hab Halal jabatan itu, Hakimah Mohd Yusoff berkata, Jakim telah membuat laporan polis di Balai Polis Putrajaya semalam berhubung perkara itu dan menyerahkan kepada pihak berkuasa untuk menyiasat.
Beliau berkata demikian dalam kenyataan bagi mengulas maklumat dan aduan yang diterima daripada orang ramai berkaitan gambar tin minuman bir berjenama ‘Carlsberg’ tertera logo halal yang disebar melalui media sosial Facebook dan aplikasi Whatsapp.
“Jakim dengan ini menegaskan bahawa jabatan ini tidak pernah memberi dan mengeluarkan perakuan serta sijil atau logo halal kepada produk atau syarikat itu. Bahkan produk lain yang turut dikilangkan di kilang yang sama turut tidak diberikan sijil halal walaupun ia bukan minuman keras,” katanya.
Beliau berkata sebarang penyalahgunaan logo halal oleh mana-mana pihak boleh diambil tindakan di bawah Akta Perihal Dagangan – Perintah Perihal Dagangan (Perakuan dan Penandaan Halal 2011).
“Jakim menganggap penyebaran gambar minuman tin berkenaan sebagai berniat jahat dan cuba menjatuhkan imej serta kredibiliti Jakim sebagai sebuah badan pensijilan halal Malaysia yang berwibawa dan diiktiraf di dalam dan luar negara,” kata Hakimah.
Beliau berkata penyebaran gambar itu boleh menimbulkan tanggapan negatif kepada Jakim dan boleh menyentuh sensitivi agama.
“Justeru itu, Jakim mengecam tindakan memalsukan logo halal itu, sama ada secara sengaja atau tujuan prokosi kerana perkara ini boleh merosakkan kredibiliti Malaysia sebagai peneraju pensijilian halal dunia dan boleh mencetuskan polemik di kalangan masyarakat,” katanya.
Beliau berharap pengguna tidak terpengaruh dengan berita-berita palsu di laman sosial yang sengaja dilakukan oleh pihak tidak bertanggungjawab dan menghentikan penyebaran perkara sedemikian.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Putrajaya ACP Abdul Razak Abdul Majid ketika dihubungi Bernama mengesahkan menerima laporan itu.
- Bernama

Video: Hafiz Juara Mimbar Pencetus Ummah Musim Pertama

 Video: Hafiz Juara Mimbar Pencetus Ummah Musim Pertama 

 Video: Hafiz Juara Mimbar Pencetus Ummah Musim Pertama 


 Peserta dari Selangor, Muhammad Hafiz Mohd Haneefa diumumkan sebagai juara program Mimbar Pencetus Ummah musim pertama selepas berentap selama tujuh minggu pada acara yang diadakan di Pusat Konvensyen, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (Kuis), di sini, malam Khamis.
Hafiz, 32, memilih tajuk Pendakwah: Untung Dunia, Untung Akhirat sebagai tazkirah untuk pusingan pertama, manakala tajuk Kehidupan Rasulullah Sehingga Kewafatannya bagi pusingan kedua dengan tema cinta Rasulullah.
Hafiz berjaya menyampaikan tazkirah dan menjawab soalan yang diajukan dengan lancar dan mendapat pujian daripada juri tetap pada kedua-dua pusingan.
Dia turut berjaya membawa pulang sebuah kereta Prius C, wang tunai berjumlah RM50,000, pakej umrah untuk dua orang, pakej percutian halal ke China dan sebuah trofi.
Sementara itu, tempat kedua dimenangi oleh Shahrul Hamid dengan membawa pulang wang tunai RM30,000.
Manakala tempat ketiga dimenangi oleh Mohamed Zaini dan keempat Rahmat Ikhsan Mohd Sofyan, masing-masing membawa RM10,000.
Hadiah disampaikan oleh Pengerusi Bukan Eksekutif Bebas Astro, Tun Zaki Tun Azmi; Ketua Pegawai Kewangan Astro, Rozaini Mohd Sani dan Ketua Bahagian Perniagaan Melayu Astro, Khairul Anwar Salleh.
Tiga juri tetap yang mengadili para peserta terdiri daripada Datuk Ustaz Hassan Mahmud, Ustaz Kazim Elias, dan Habsah Omar (Abby Fana).
Datuk Aznil Hj Nawawi bertindak sebagai juri jemputan.
Mimbar Akhir Pencetus Ummah dimeriahkan oleh persembahan nyanyian daripada artis popular seperti Aris Ariwatan, Hijaz dan pengacara undangan Fahrin Ahmad.
Program itu dihoskan oleh Ustaz Dr Ridhuan Tee Abdullah dan disiarkan secara langsung di Astro Oasis.
Selain itu, beberapa selebriti turut hadir bagi menyaksikan program akhir ini antaranya Rozita Che Wan, Heliza Helmi, Ayu Raudah, Datuk Ramli MS, Ashraf Muslim, Siti Nurdiana, Nubhan dan Yatt Hamzah.- Mstar.com.my


Senarai Pemenang dan Juara Pencetus Ummah


Pertama - PU Hafiz

Kedua - PU Shahul

Ketiga - PU Yeop

Keempat - PU Rahmat



Video Mimbar Pencetus Ummah Akhir


Tazkirah Dr Ridhuan Tee Abdullah -  Ibu



PU Hafiz Persembahan Pertama – Untung dunia Untung akhirat


PU Hafiz Persembahan Kedua – Cintai Rasulullah


PU Rahmat Persembahan Kedua – Andai Rasulullah Bersama Kita

PU Rahmat Persembahan Pertama – Kekasih VS Maha Pengasih

PU Shahul Persembahan Pertama – Ibu Bapa Hebat, Anak-anak…..


PU Shahul Persembahan Kedua – Keunggulan Rasulullah

PU Yeop Persembahan Pertama – Kenapa Doa Aku Tidak Makbul


PU Yeop Persembahan Kedua – Hikmah Disebalik Pengembalaan kambing

Jabatan Meteorologi Malaysia Nafi Keluarkan Amaran Tsunami Di Pantai Timur Sabah!

Jabatan Meteorologi Malaysia Nafi Keluarkan Amaran Tsunami Di Pantai Timur Sabah!

Jabatan Meteorologi Malaysia Nafi Keluarkan Amaran Tsunami Di Pantai Timur Sabah!



Jabatan Meteorologi Malaysia pada Rabu menafikan telah mengeluarkan amaran bahawa Tsunami akan melanda pantai timur Sabah seperti yang tersebar di Internet.

Jabatan Meteorologi Malaysia tidak mengeluarkan sebarang amaran Tsunami pada 8 Jan 2014 seperti yang tersebar di Internet,” tegas jabatan itu dalam satu kenyataan.

Sebarang pertanyaan untuk pengesahan boleh dibuat dengan menghubungi talian 03-79678066 atau 03-79678065.

Manusia bernafas 23 ribu kali dalam sehari

Manusia bernafas 23 ribu kali dalam sehari



Manusia bernafas 23 ribu kali dalam sehari

Surah An-Nahli, ayat 18 :
Dan jika kamu menghitung nikmat Allah (yang dilimpahkannya kepada kamu), tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

1. Planet Pluto mengambil masa 248 tahun untuk mengelilingi matahari. Setiap 20tahun ia mengubah orbitnya bagi mengelak daripada berlanggar dengan planet Neptune.

2. Kebanyakan debu yang berterbangan di rumah datangnya daripada sel-sel kulit kita yang mati.

3. Perut akan menghasilkan satu lapisan mukus yang baru setiap 2 minggu untuk melancarkan proses penghadaman.

4. Kandungan emas di laut adalah 200 kali ganda lebih banyak daripada yang terdapat di daratan.

5. Jika semua salur darah dalam tubuh manusia dicantumkan, ia boleh meliputi jalanraya sepanjang 96,000km.

6. Jika usus kecil manusia dibelah dan dicantumkan, ia boleh memenuhi kawasan seluas 9.2 meter persegi!

7. Manusia bernafas kira-kira 23ribu kali dalam sehari

8. Orang lelaki mudah mendapat buta warna 10 kali ganda daripada wanita.

9. 54 otot dalam tubuh manusia digerakkan apabila manusia melangkah selangkah ke hadapan.

10. Matahari memiliki tenaga yang cukup untuk menerangi bumi selama 5juta tahun lagi.

11. Tekanan jantung manusia semasa mengepam darah adalah cukup kuat sehingga setiap pancutan boleh memancutkan darah sejauh 9meter.

12. Setiap hari, darah beredar di dalam badan manusia sejauh 180 ribu kilometer.

13. Setiap manusia memiliki purata 100ribu helai rambut dan tumbuh lebih cepat pada waktu malam.