Vespa Super mk 1
Ada yang memanggil nya Vespa Super 150 1966, kerana iainya mula dipasarka n di Malaysia sekitar tahun 1966, ciri jelas bagi vespa super ini adalah keadaan emblem di legshield nya yang berbentuk petak, kalau orang-orang tua di Malaysia memanggil varian vespa super ini sebagai vespa super "D", ini dipercaya i dimulakan oleh orang-orang tua di kelantan kerana kebiasaan nya vespa super ini bernombor pendaftar an "D" di kelantan. Head set atau handle bagi Super ini adalah berbentuk bulat
Vespa Super mk II
Vespa super ini boleh dikatakan paling popular di Malaysia kerana boleh didapati hampir dimana-mana sahaja, dikeluark an pada tahun 1972 dan merupakan "hot selling" vespa di Malaysia. Selain mengekalk an ciri unik Super seperti tayar bersaiz lapan dan berkepala bulat, satu perbezaan Vespa Super mk1 dan Vespa Super mkII adalah emblem di legshield nya yang telah ditukar kepada bentuk hexagon, ini bersesuai an dengan dasar piaggio pada ketika itu yang ingin membawaka n imej baru syarikat mereka.
Vespa Super mk III
Vespa super ini mengalami perubahan yang agak jelas dalam penampila nnya, Super mk III yang dikeluark an sekitar tahun 1974 mempunyai kepala berbentuk kotak atau petak seperti vespa sprint. meternya pula adalah berbentuk oval dan tulisan dilegshie ld pula telah ditukar kepada bentuk lurus dan bukan lagi mengiring seperti vespa super mk I atau super mk II.
Vespa Super mk IV
Vespa super ini merupakan varian vespa super yang terakhir dalam keluarga Vespa Super, ada yang mengangga p vespa super ini merupakan vespa super yang terbaik dari segi keupayaan enjinnya kerana enjinnya mempunyai persamaan yang hampir dengan enjin Vespa PS (dipetik daripada kata-kata pak cik razak bengkel semarak). Selain daripada kepalanya yang mempunyai lambang piaggio berbentuk hexagon yang kecil, tulisan vespanya juga adalah mengekalk an tulisan lurus dan bukan mengiring seperti vespa super mk I dan mkII.
sumber credit to=Scootering.com.my - Forum Skuter Klasik Malaysia
Tiada ulasan:
Catat Ulasan