Home » , , , , , , » Lagi Telaga minyak Baru ditemui di luar pesisir Semenanjung

Lagi Telaga minyak Baru ditemui di luar pesisir Semenanjung

Lagi sumber minyak ditemui di luar pesisir Semenanjung,Lagi Telaga Minyak Baru ditemui di luar pesisir Semenanjung









Lagi sumber minyak ditemui di luar pesisir Semenanjung,Lagi Telaga Minyak Baru ditemui di luar pesisir Semenanjung




Satu lagi penemuan minyak dibuat di negara ini apabila Lundin Petroleum AB menerusi syarikat milik penuhnya, Lundin Malaysia BV menemui sumber tenaga itu di telaga Ara-1, di luar pesisir Semenanjung.

Firma Sweden itu dalam kenyataannya mengumumkan penemuan berkenaan semalam berkata Ara-1 di Blok PM308A digali sedalam 4,030 meter menggunakan pelantar West Courageous pada kedalaman air 75 meter.
Sasar penemuan seterusnya

Objektif telaga itu adalah untuk menyasar penemuan seterusnya pasir minyak di antara rekahan seperti yang pernah ditemui di telaga Janglau-1 yang digali oleh kumpulan pada 2011, kata syarikat itu.

Syarikat itu berkata, Ara-1 telah menemui sembilan lapisan halus pasir yang mengandungi minyak dalam bahagian antara rekahan tekanan tinggi dalam kedudukan menegak sepanjang 800 meter.

Telaga itu mengesahkan adanya minyak antara rekahan di sepanjang struktur kompleks yang sangat besar di timur laut PM308A.

Ia juga menemui simpanan pasir yang efektif pada kedalaman di bawah 3,500 meter. Zon minyak ditemui di Ara-1 secara individu bagaimanapun adalah lebih nipis daripada jangkaan sebelum penggalian, katanya.
Kerja sudah pun bermula

Lundin Petroleum berkata, Ara-1 ditanda dan ditinggalkan sebagai telaga penemuan minyak selepas program penilaian telaga diselesaikan.

Kerja sudah pun bermula untuk menganggarkan lingkungan sumber yang ditemui, katanya.

Syarikat itu bercadang untuk memuatkan hasil penemuan itu ke dalam set data seismik 3D serantau yang diperluaskan baru-baru ini untuk mengenal pasti kawasan di mana sumber simpanan tempatan boleh dimajukan serta menghasilkan prospek penggalian gred tinggi pada masa akan datang.

0 ulasan:

Penafian

Segala video, gambar, artikel & fail yang dipostkan ke blog Realiti Insan adalah untuk bacaan umum semata-mata. Admin tidak terniat sama sekali untuk mempengaruhi fikiran pembaca blog ini. Artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini didapati daripada pelbagai sumber seperti website & daripada pelbagai blog. Jika anda adalah pemilik hakcipta atau pemilik sebarang bahan di dalam blog ini, sila hubungi admin untuk di remove atau memberi kredit ke blog tersebut. Untuk artikel atau entri yang ditulis oleh admin anda bebas untuk menyebarkkannya.

Kepada sesiapa yang ingin berkongsi sebarang cerita yang menarik boleh email terus cerita anda ke email kami: azizulhakim4647@gmail.com

busuk

Sertai Kami

Recommend on Google
Dikuasakan oleh Blogger.

Followers

Blog Archive

ping

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free! Malaysian Free Auto Backlink Exchange OverShopping Link Exchange Automatic Backlink