Home » » MODS..

MODS..


ni saya nak kongsi serba sedikit sejarah bermulanya mods..
ni bukan tukisan saya..huhu..just salin kat
forum vespaa..
nak try pakai bestpa pulak daaah..hadoyai
mods.the who..hehe..ramai budak2 pakai baju gambar papan dart ni..tapi jom kite bace cmne bermulanya kat malaysia..

aku nak jual moto rxz aku..nak beli vespa pulak...


Saya sebenarnya bukanlah arif sangat dengan budaya mods ni, tapi kenyataan yang mengataka n bahawa pencetus budaya mods ni adalah wak doyok, din TV dan sebagainy a mungkin boleh dipertika ikan, seperti yang kita tahu budaya mods ini adalah budaya yang sangat popular pada tahun-tahun 60an, tapi yang paling popular sekali adalah di central london, tapi dekat Malaysia dan singapura juga budaya mods sudah mula bertapak, sebagai contohnya dalam filem agogo 67 pun dah ada band yang bernama the mods! cuma mungkin pada tahun 60an vespa atau lambretta mereka tidak dihiasi lampu-lampu atau cermin yang banyak.

Kalau pada tahun 1979, bermulany a era mods revival di England selepas sahaja filem Quadrophe nia diterbitk an, di Malaysia mods revival bermula apabila golongan skinhead mula mengkaji asal usul bermulany a budaya skinhead yang tidak dapat tidak berkait rapat dengan budaya mods, maka sedikit demi sedikit sebilanga n golongan skinhead pada ketika itu di Malaysia mula menjinakk an diri dengan Vespa dan Lambretta dan kemudian ada diantara mereka yang meninggal kan "skinhead looks" mereka dan beralih kepada pakaian mods. Tidak dapat dinafikan golongan skinhead yang lebih awal memahami budaya mods ini kerana apabila mereka mengkaji asal usul skinhead, cara hidup dan muzik golongan "tradition al skins" masih lagi menjurus kepada muzik yang berasal dari tahun-tahun 60an seperti ska, soul dan sebagainy a.

Modern Flashback, merupakan satu kelab/collective yang memperjua ngkan budaya mods kini, kerana modern flashback merupakan antara kelab yang teraktif yang menganjur kan mods party dan sebagainy a, namun begitu untuk menjadi seorang modernist bukanlah hanya berpakaia n era 60an, mempunyai vespa atau lambretta atau mendengar THE WHO sahaja! seorang mods juga perlu mengetahu i genre-genre muzik lain seperti soul dan motown music, mempunyai pengetahu an yang luas berkenaan setiap falsafah mods dan kehidupan di tahun 60an. Kalau setakat hafal lagu-lagu The Who dan OCS sahaja tapi bila bertanya pasal the ronnettes dan the supremes dia geleng kepala baik tak payah jadi mods (heheheh). Kalau tanya pasal "Shark Skin Fabric" atau "Three Button Suit" dia cakap syarikat minuman ringan, baik tak payah jadi mods.

Jadi disebabka n kesukaran untuk menjadi seorang mods di Malaysia ni maka sebab itulah saya lebih selesa untuk menjadi seorang pejuang muzik pop yeah yeah dan muzik agogo sahaja.




sumber..forum scooterist malaysia dan rock n ride tv

2 ulasan:

miz.millyna berkata...

weyh, da membe aku memang giler mods.. heheh...
try explore kat blog aku.. aku da tulis psal mmbe aku tue,.. da pic vespa jew...

azizul berkata...

ok2..member hg 2 lyan bloq x??
leh kongsi2 fahaman mods ni..

tgu laaa aku bwak balik vespa aku..abih berasap parit buntaq...hahaha...

Penafian

Segala video, gambar, artikel & fail yang dipostkan ke blog Realiti Insan adalah untuk bacaan umum semata-mata. Admin tidak terniat sama sekali untuk mempengaruhi fikiran pembaca blog ini. Artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini didapati daripada pelbagai sumber seperti website & daripada pelbagai blog. Jika anda adalah pemilik hakcipta atau pemilik sebarang bahan di dalam blog ini, sila hubungi admin untuk di remove atau memberi kredit ke blog tersebut. Untuk artikel atau entri yang ditulis oleh admin anda bebas untuk menyebarkkannya.

Kepada sesiapa yang ingin berkongsi sebarang cerita yang menarik boleh email terus cerita anda ke email kami: azizulhakim4647@gmail.com

busuk

Sertai Kami

Recommend on Google
Dikuasakan oleh Blogger.

Followers

ping

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free! Malaysian Free Auto Backlink Exchange OverShopping Link Exchange Automatic Backlink