Home » , , , , , , , » Respon Mufti Selangor pada kalimah Allah di baju Mat Yo

Respon Mufti Selangor pada kalimah Allah di baju Mat Yo

Respon Mufti Selangor pada kalimah Allah di baju Mat Yo

Respon Mufti Selangor pada kalimah Allah di baju Mat Yo


SHAH ALAM: Tindakan pemain bola sepak kebangsaan, NorShahrul Idlan Talha yang memakai baju yang tertera tulisan 'Allah always with me' tidak menyalahi hukum syarak, kata Mufti Selangor, Datuk Tamyes Abdul Wahid.

Norshahrul atau lebih dikenali dengan panggilan Mat Yo, selepas menjaringkan gol penyamaan ketika menentang Bahrain bertindak menyelak jersinya dan menayangkan baju dalamnya yang tertulis perkataan itu.

Malaysia bertemu Bahrain pada aksi Kelayakan Piala Asia 2015 di Stadium Shah Alam, pada Selasa.

"Secara peribadi pada saya tidak menjadi satu kesalahan kerana yang penting ia dalam tulisan rumi. Namun sekiranya ia dalam tulisan jawi, ia dkhuatiri apabila masuk ke dalam tandas dan mencemarkan lafaz itu di dalam tandas.

"Itu yang dipertikaikan. Tetapi jika 'Allah' ditulis dalam tulisan Jawi, masuk tandas dan duduk cangkung buang air besar dan kecil, ia mencemarkan tulisan. Jika tulisan rumi, masih khilaf dan tak menjadi kesalahan. Bila mahu (ke tandas) kena buka dan tanggallah," katanya ketika dihubungi Antarapos.

Jelasnya, jika tulisan berkenaan ditulis dalam bentuk Jawi, ia kemungkinan akan mencemarkan kesucian lafaz kalimah Allah tersebut.

Pendapat sedemikian turut dikongsi oleh Presiden Ikatan Musimin Malaysia (ISMA), Abdullah Zaik Abdul Rahman yang merasakan tiada masalah dari segi hukum agama.

"Tak apa, okay dan tiada masalah. Maknanya tiada apa-apa halangan dari segi hukum.

"Dalam konteks itu jika dia tiada niat apa-apa untuk menghina dan sebagai satu tulisan pada baju sahaja, ia tiada masalah dalam hal hukum," demikian menurut beliau.

Sebuah blog KLIK SINI sebelum ini cuba mencetus kontroversi apabila menyalahkan Mat Yo dengan menyifatkan tindakan itu sebagai biadap.

Penulis blog negarapakatanrakyat.blogspot.com itu turut mengaitkan tindakan pemain kelab bola sepak Johor Darul Takzim (JDT) itu dengan isu kalimah Allah yang hangat diperkatakan kini.

Menurutnya ia seperti mempersendakan penganut agama Kristian dan mahu Mat Yo disingkirkan dari pasukan bola sepak negara.

0 ulasan:

Penafian

Segala video, gambar, artikel & fail yang dipostkan ke blog Realiti Insan adalah untuk bacaan umum semata-mata. Admin tidak terniat sama sekali untuk mempengaruhi fikiran pembaca blog ini. Artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini didapati daripada pelbagai sumber seperti website & daripada pelbagai blog. Jika anda adalah pemilik hakcipta atau pemilik sebarang bahan di dalam blog ini, sila hubungi admin untuk di remove atau memberi kredit ke blog tersebut. Untuk artikel atau entri yang ditulis oleh admin anda bebas untuk menyebarkkannya.

Kepada sesiapa yang ingin berkongsi sebarang cerita yang menarik boleh email terus cerita anda ke email kami: azizulhakim4647@gmail.com

busuk

Sertai Kami

Recommend on Google
Dikuasakan oleh Blogger.

Followers

Blog Archive

ping

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free! Malaysian Free Auto Backlink Exchange OverShopping Link Exchange Automatic Backlink