Kesan Buruk Akibat Pakaian Seksi Ketat Dan Sendat

Kesan Buruk Akibat Pakaian Seksi Ketat Dan Sendat










Kesan Buruk Akibat Pakaian Seksi Ketat Dan Sendat



MEMANG Tubuh Anda yang ramping tampak indah dalam balutan jeans atau pakaian yang ketat. 



Jika dipakai sesekali mungkin tidak ada masalah, tetapi tidak dalam jangka panjang. Tahukah Anda tentang efek pakaian ketat terhadap kulit? Berikut adalah efek pemakaian pakaian ketat terhadap kesihatan tubuh, seperti yang didedahkan di Boldsky.com.









ANTARA KESAN BURUK DARI PEMAKAIAN YANG SEKSI KETAT DAN SENDAT


1. Sindrom paha kesemutan/Kebas.

Masalah saraf yang umum adalah Meralgia Paresthetisia yang terjadi kerana memakai seluar yang terlalu ketat. 


Sebab: Seluar Anda membuatkan sendi paha menjadi sendat, basah, dan kesemutan. 

Pencegahan: Hindari memakai seluar denim yang ketat. Pilih seluar dari bahan yang ringan dan sedikit longgar.

2. Sakit punggung:

Mengenakan seluar jeans terlalu ketat dapat menekan otot punggung dan menimbulkan rasa sakit. 


Gejala: Ketika duduk, Anda merasa seluar Anda sangat menekan pinggang dan menyebabkan rasa kesemutan di daerah tersebut. 

Pencegahan: Bila Anda memilih seluar jeans, pastikan seluar itu tidak menekan pinggang Anda ketika anda membongkok.

3. Sakit Kepala

Sering memakai pakaian ketat dapat menyebabkan masalah pernafasan, berpeluh, dan pengsan. 


Gejala: Rasa tidak selesa, sesak nafas, sakit kepala, dan pandangan sedikit kabur. 

Pencegahan: Jika Anda merasa tidak dapat bernafas dengan pakaian tersebut, silahkan segera membuangnya. Jangan pernah memakai kemeja yang hampir mencekik leher Anda.




4. Memulas dan sakit perut.

Pakaian ketat menekan perut dan menyebabkan rasa sakit. Ini juga menyebabkan  timbulnya rasa panas yang amat. tambahan pula, seluar ketat itu dapat mengurangi aktiviti pencernaan Anda. 


Gejala: rasa sakit di bawah pinggang.

Pencegahan: membuka kancing seluar Anda. Minum air dan mengenakan pakaianyang longgar. Anda boleh  memakai pakaian ketat untuk memamerkan lekuk tubuh yang indah. Tetapi, jangan terlalu sering menggunakan pakaian ketat yang malah mengganggu ruang gerak Anda ketika bekerja





5-Sakit Kulit/Kurap/Gatal-gatal


Menurut dr. Kusmarinah Bramono Sp.KK, spesialis kulit dan kelamin RSCM, pada dasarnya semua jenis pakaian ketat berpotensi menimbulkan tiga macam gangguan kulit di bahagian pinggul mahupun di atas pinggul.

Hal itu disebabkan masalah kelembaban yang memungkinkan jamur subur berkembang biak. 

Idealnya, di negara tropika seperti Indonesia dan malaysia, pakaian ketat atau terlalu tebal memang harus dihindari. Kulit menjadi kekurangan ruang untuk “bernafas”, sementara cairan yang keluar dari dari tubuh cukup banyak. Akibatnya, permukaan kulit menjadi lembab. Jika tidak memilih pakaian yang tepat  baktria akan lebih mudah beranak pinak. Jenis jamur yang banyak ditemui adalah jamur panu (bercak putih, cokelat, atau kemerahan), jamur kurap dengan bintik menonjol gatal, serta jamur kandida yang basah dan gatal.




 5-Kemandulan

Pakaian ketat dapat menyebabkan kemandulan pada wanita. Pada cuaca yang sangat sejuk, pakaian ketat tidak berfungsi menjaga suhu tubuh dari serangan hawa dingin. Suhu yang terlalu dingin jelas dapat membahayakan kondisi rahim (Al-Istanbuli, 2006).  



 6-Mengakibatkan  pembekuan pembulu darah

Penggunaan pakaian ketat juga akan mengganggu gerakan tubuh yang dapat  memicu timbulnya pembekuan darah di dalam pembuluh darah.








0 ulasan:

Penafian

Segala video, gambar, artikel & fail yang dipostkan ke blog Realiti Insan adalah untuk bacaan umum semata-mata. Admin tidak terniat sama sekali untuk mempengaruhi fikiran pembaca blog ini. Artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini didapati daripada pelbagai sumber seperti website & daripada pelbagai blog. Jika anda adalah pemilik hakcipta atau pemilik sebarang bahan di dalam blog ini, sila hubungi admin untuk di remove atau memberi kredit ke blog tersebut. Untuk artikel atau entri yang ditulis oleh admin anda bebas untuk menyebarkkannya.

Kepada sesiapa yang ingin berkongsi sebarang cerita yang menarik boleh email terus cerita anda ke email kami: azizulhakim4647@gmail.com

busuk

Sertai Kami

Recommend on Google
Dikuasakan oleh Blogger.

Followers

Blog Archive

ping

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free! Malaysian Free Auto Backlink Exchange OverShopping Link Exchange Automatic Backlink