Home » , , , , , » Pelajar Hafaz 30 Juzuk Al-Quran Patut Diberi Biasiswa

Pelajar Hafaz 30 Juzuk Al-Quran Patut Diberi Biasiswa


Pelajar Hafaz 30 Juzuk Al-Quran Patut Diberi Biasiswa














Pelajar Hafaz 30 Juzuk Al-Quran Patut Diberi Biasiswa

KUALA TERENGGANU – Kerajaan Negeri disaran memberikan peruntukan biasiswa kepada pelajar lepasan Sekolah Menengah Imtiaz yang berjaya menghafaz 30 juzuk al-Quran sebagai galakan dan penghargaan kepada mereka untuk menyambung pengajian ke tahap lebih tinggi.
Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, Muhammad Ramli Nuh berkata, langkah itu bagi memastikan pelajar yang berjaya menghafaz 30 juzuk al-Quran ini tidak terikat dengan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).
“Sebagaimana yang kita tahu, Sekolah Menengah Imtiaz adalah produk Kerajaan Negeri Terengganu yang kita perlu pelihara. Jadi, Kerajaan Negeri perlu memainkan peranan terhadap pelajar ini.
“Sebab itulah kita cadangkan supaya lepasan Imtiaz yang berjaya hafaz 30 juzuk al-Quran menyambung pelajaran di bawah sokongan biasiswa Kerajaan Negeri,” katanya.
Menurutnya, selain menerima insentif yang diberikan kepada pelajar tahfiz, pelajar lepasan Imtiaz juga disarankan diberi elaun sebanyak RM200 setiap bulan sebagai sagu hati dan penghargaan kepada mereka.
Muhammad Ramli turut mencadangkan supaya sebuah jawatankuasa atau persatuan lepasan Imtiaz ditubuhkan bagi mengumpul kesemua pelajar lepasan Imtiaz bagi menjaga kebajikan mereka.
Menurutnya, sehingga kini, terdapat empat buah Sekolah Menegah Imtiaz di negeri ini iaitu di daerah Kuala Terengganu, Dungun, Besut, Kuala Berang sementara Sekolah Menengah  Imtiaz di Kemaman masih dalam proses pembinaan.
“Sekarang, lepasan Imtiaz berada di mana-mana, ada yang sambung pengajian ke peringkat  tinggi sama ada di dalam mahupun luar negara. Cuma, timbul persoalan, adakah kita mahu biarkan mereka bertebaran di merata tempat begini?
“Jadi, kita bangkitkan isu ini supaya perlu ada satu usaha bagi memastikan mereka yang hafal 30 juzuk al-Quran ini diletakkan dibawah satu pertubuhan atau alumni yang dapat menjaga kebajikan termasuklah persatuan mereka,” katanya.
Dalam perkembangan lain, Muhammad Ramli turut menyarankan supaya kerajaan negeri memberi keutamaan kepada mereka yang berjaya menghafaz 30 juzuk al-Quran untuk diambil sebagai Pegawai Tadbir Negeri (TCS).
“Seharusnya, kita mengutamakan mereka untuk menjadi pegawai tadbir kerana di samping menjadi pegawai tadbir, dalam masa yang sama mereka turut kuasai serta menghafaz 30 juzuk al-Quran,” katanya. – SinarHarian

0 ulasan:

Penafian

Segala video, gambar, artikel & fail yang dipostkan ke blog Realiti Insan adalah untuk bacaan umum semata-mata. Admin tidak terniat sama sekali untuk mempengaruhi fikiran pembaca blog ini. Artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini didapati daripada pelbagai sumber seperti website & daripada pelbagai blog. Jika anda adalah pemilik hakcipta atau pemilik sebarang bahan di dalam blog ini, sila hubungi admin untuk di remove atau memberi kredit ke blog tersebut. Untuk artikel atau entri yang ditulis oleh admin anda bebas untuk menyebarkkannya.

Kepada sesiapa yang ingin berkongsi sebarang cerita yang menarik boleh email terus cerita anda ke email kami: azizulhakim4647@gmail.com

busuk

Sertai Kami

Recommend on Google
Dikuasakan oleh Blogger.

Followers

Blog Archive

ping

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free! Malaysian Free Auto Backlink Exchange OverShopping Link Exchange Automatic Backlink