7 Bintang Bola Sepak Dunia Yang Menyokong Palestin

7 Bintang Bola Sepak Dunia Yang Menyokong Palestin











7 Bintang Bola Sepak Dunia Yang Menyokong Palestin


Israel memang telah lama menjajah tanah Palestin, dan membuat banyak orang di dunia mengecamnya,  bahkan beberapa negara menolak barang eksport dari negara Yahudi itu

mengenai sokongan dan bantuan terhadap Palestin,tujuh bintang bola sepak dunia turut tidak terkecuali . Berikut adalah para pemain bola sepak dunia yang pernah mendukung kemerdekaan Palestin dan menentang penjajahan Israel, diantara 7 Pemain Bola Yang Mendukung Palestin adalah  :

7. Muhammad Abu Trikah

Bintang bola sepak Mesir ini pernah menunjukkan tulisan mengenai simpatinya terhadap Gaza di bajunya ketika meraikan gol.

6. Pep Guardiola

Mantan pemain Barcelona dan AS Roma serta mantan jurulatih Barcelona. Pep mendukung aksi solidariti Frederic Kanoute kepada Palestin dan menentang hukuman yang diberikan kepada Kanoute. Ia sempat mengatakan bahwa setiap perang akan merosakkan dan terlalu banyak orang yang mati.

5. Madjid Bougherra

Calon pemain terbaik Afrika 2010 ini adalah pertahanan pemain nasional Aljazair dan bekas pemain Glasgow Rangers. Bougherra berkata, “Saya akan memboikot pertandingan melawan pasikan Israel tanpa sedikit pun keraguan.” Bougherra pun menyeru kepada seluruh pemain Muslim lain agar berani menyuarakan kebenaran sehingga rakyat Palestin terbebas dari cengkeraman Israel. “Sebagai Muslim yang mendukung perjuangan Palestin, saya tidak akan pernah menghadapi pasukan dari Israel,” cetus dia. Sebelumnya, pada Januari 2009 lalu, ketika masih memperkuat Glasgow Rangers, dalam sebuah pertandingan Bougherra memaksa mengenakan gelang hitam sebagai bentuk protes terhadap aksi tentera Israel di Gaza.

4. Diego Maradona

Legenda sepak bola berasal dari Argentina, Diego Maradona, mengatakan bahawa dirinya adalah “penggemar terbesar dan pendukung rakyat Palestina”, demikian katanya dalam salah satu ucapan  dirinya tentang Timur Tengah. “The biggest fan and supporter of the Palestinian people,” sebagaimana dikutip dari Al Arabiya pada bulan march lalu. Ia menambahkan bahwa ia sangat respek terhadap rakyat Palestin,  mengatakan bahawa ia juga “bersimpati dengan mereka dan berpikir bahwa mereka memerlukan sokongan setiap orang.” Pada bulanOgos tahun lalu, bintang sepak bola Argentina ini menerima syal hitam-putih Palestin dari peminatnya. Dia memeluk peminatnya itu dan mengucapkan terima kasih, sebelum memberikan tanda kemenangan dan berkata ke arah kamera “Viva Palestine.” “Saya telah berjanji kepada anggota pasukan negara Palestin akan mengunjungi Palestin. Saya mendukung masalah rakyat Palestin karena saya dibesarkan sepenuhnya dari perjuangan serta menyedari perjuangan dan konfrontasi ketidakadilan. Palestin adalah negara yang sedang berjuang, ”

3. Christiano Ronaldo

Christiano Ronaldo, bintang asal Portugal yang sekarang ini bermain untuk Real Madrid, memberikan kasut emasnya kepada lembaga amal kelabnya dalam rangka membantu kanak-kanak Palestin. Kasut emas milik Ronaldo itu dilelong dengan harga 1,4 juta euro.

2. Frederic Kanoute

Dia adalah salah seorang pemain hebat dari kelab Sevilla FC . Di samping itu, dia dikenali sebagai muslim yang taat dan bangga dengan keislamannya. Kanoute juga dikenal dermawan yang banyak menyumbangkan wangnya untuk kegiatan dakwah di Spanyol. Pada tahun 2007 , pemain terbaik Afrika 2007 ini pernah memberikan gajinya selama setahun, sebanyak 700.000 dolar AS  untuk menyelamatkan masjid terakhir yang ada di Sevilla. Masjid tersebut  akan dijual karena populasi Muslim di kota tersebut mulai berkurang. Pemerintah setempat pun akhirnya memberi nama tempat ibadah tersebut sesuai dengan  pembeli. Aksi sokongannya untuk Palestin ketika perlawanan bola sepak melawan Devortivo La Coruna di stadium Copa Del Rey (8/1/2009). Selepas menjaringkan bola ke gawang lawan, striker beraasal Mali itu membuka bajunya untuk memperlihatkan baju  dalamnya yang bertuliskan “Palestin”. Ini tentu saja dimaksudkan sebagai dukungan pada Palestin yang tengah digempur oleh pasukan Israel di Gaza. . Federasi bola sepak Spanyol (REF) juga mengenakan denda kepada Kanoute sebanyak 3000 euro. Tanggapan Kanoute atas denda tersebut? ”Itu merupakan sesuatu yang saya rasa harus saya lakukan. Setiap orang seharusnya merasa bertanggung jawab ketika menyaksikan ada suatu situasi yang sangat tidak adil itu. Saya merasa 100 peratus bertanggung jawab atas apa yang saya lakukan dan saya tidak takut atas sanksi itu,” ujarnya kepada televisyen swasta Telecinco.


1. Eric Cantona

Siapa yang tidak kenal pemain sepakbola yang satu ini? Dia adalah legenda bola sepak Perancis dan pemain terbaik Liga Primer Inggris di zamannya. Sebagai bekas pemain bola sepak, Eric Cantona sangat marah ketika ada pemain sepakbola Palestin ditahan oleh Israel tanpa tuduhan yang jelas. “Mereka memasukkan pemain bolasepak Palestin ke penjara-penjara. Ini bentuk kekejaman dan patut dihentikani. Mereka harus memberlakukan kesetaraan terhadap keadilan,” ungkapnya seperti dikutip  berita AFP enam bulan lalu. “Sudah waktunya untuk mengakhiri pengecualian hukum terhadap Israel, dan memaksakan diberlakukannya standard baku kesamaan hak, keadilan dan rasa hormat terhadap peraturan antarabangsa, yang (selama ini) kita mintakan dari negara-negara lain, tambahnya.




RM1 juta dalam genggaman!
Bayangkan, anda peserta rancangan permainan dan wang ganjaran menjadi milik anda sebelum permainan bermula! Tak percaya? Memperkenalkan rancangan permainan yang termasyhur - Money Drop!

Penafian

Segala video, gambar, artikel & fail yang dipostkan ke blog Realiti Insan adalah untuk bacaan umum semata-mata. Admin tidak terniat sama sekali untuk mempengaruhi fikiran pembaca blog ini. Artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini didapati daripada pelbagai sumber seperti website & daripada pelbagai blog. Jika anda adalah pemilik hakcipta atau pemilik sebarang bahan di dalam blog ini, sila hubungi admin untuk di remove atau memberi kredit ke blog tersebut. Untuk artikel atau entri yang ditulis oleh admin anda bebas untuk menyebarkkannya.

Kepada sesiapa yang ingin berkongsi sebarang cerita yang menarik boleh email terus cerita anda ke email kami: azizulhakim4647@gmail.com

busuk

Sertai Kami

Recommend on Google
Dikuasakan oleh Blogger.

Followers

Blog Archive

ping

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free! Malaysian Free Auto Backlink Exchange OverShopping Link Exchange Automatic Backlink