Home » , , , , , » Diskaun Untuk Saman AES Sedang Dikaji

Diskaun Untuk Saman AES Sedang Dikaji

Dewan Rakyat: Sedia kaji diskaun saman AES








Berita Baik!!  Diskaun Untuk Saman AES



 Kerajaan sedia mengkaji menawarkan diskaun kepada pesalah lalu lintas yang dirakam Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES), bagaimanapun tidak berhasrat memansuhkannya.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha, berkata ketika ini semua pesalah AES dikenakan kadar kompaun sama, tanpa membezakan sama ada jumlah had laju dilanggar besar atau kecil.      
 Katanya, ketika ini belum ada keputusan untuk memberi diskaun. Namun, selepas diasak Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) yang berpendapat wajar diberi diskaun bagi pesalah yang membayar dalam tempoh cepat, Cho Ha berkata: “Cadangan itu (diskaun) akan diambil kira,” katanya menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2013 Peringkat Jawatankuasa di Dewan Rakyat, semalam.

Cho Ha bagaimanapun bersetuju dengan Bung Moktar supaya kaedah pembayaran saman itu dipermudahkan berbanding di pejabat Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) ketika ini.

Selain itu, katanya, usaha juga dibuat untuk membangunkan sistem mengesan kenderaan luar negara bagi memastikan mereka membayar saman di Malaysia.


Beliau berkata, AES dilaksanakan untuk menyelamatkan nyawa pengguna di jalan raya.
      Katanya, purata 19 kematian dicatat setiap hari di jalan raya dan di antara 2002 hingga tahun lalu, 64,195 kematian direkodkan.

“Analisa MIROS (Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia) mendapati menjelang 2020 jumlah kematian di jalan raya boleh mencecah 10,000 orang setahun.

“Negara mengalami kerugian RM8.3 bilion tahun lalu dan RM6.2 bilion sehingga September lalu, akibat kematian serta kecederaan di jalan raya,” katanya.


P/S: Bila dah Ada diskaun,jom kita ramai-ramai bayar,,



KLIK= SINI

0 ulasan:

Penafian

Segala video, gambar, artikel & fail yang dipostkan ke blog Realiti Insan adalah untuk bacaan umum semata-mata. Admin tidak terniat sama sekali untuk mempengaruhi fikiran pembaca blog ini. Artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini didapati daripada pelbagai sumber seperti website & daripada pelbagai blog. Jika anda adalah pemilik hakcipta atau pemilik sebarang bahan di dalam blog ini, sila hubungi admin untuk di remove atau memberi kredit ke blog tersebut. Untuk artikel atau entri yang ditulis oleh admin anda bebas untuk menyebarkkannya.

Kepada sesiapa yang ingin berkongsi sebarang cerita yang menarik boleh email terus cerita anda ke email kami: azizulhakim4647@gmail.com

busuk

Sertai Kami

Recommend on Google
Dikuasakan oleh Blogger.

Followers

Blog Archive

ping

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free! Malaysian Free Auto Backlink Exchange OverShopping Link Exchange Automatic Backlink