Norway Negara Paling Makmur 2012

World's Most Prosperous Country 2012 Is Norway

Gambaran perkanpungan di Norway



Norway telah dinobatkan sebagai negara yang paling makmur di dunia bagi tahun kelima berturut-turut.

Namun Amerika syarikat telah terkeluar dari senarai 10 teratas dan berada di tempat ke-12

Menurut kaji selidik tahunan, penanda aras 142 buah negara di seluruh dunia, UK telah terus ketinggalan, dan kekal berada pada tempat ke 13  dalam senarai.

negara Scandinavia telah terus menguasai atas indeks global kajian ini mengikut dari aspek  ekonomi, pendidikan, keusahawanan & peluang, tadbir urus, kesihatan, kebebasan peribadi, keselamatan & keselamatan dan modal sosial.

Norway ditempat pertama,Denmark kedua dan Sweden ditempat Ketiga.Di Eropah, kemakmuran keseluruhan telah meningkat, dengan Belanda, Ireland dan Jerman mendaki kedudukan ke kedudukan kelapan, kesepuluh dan 14.

Walau bagaimanapun, lebih daripada dua pertiga daripada negara-negara Eropah telah melihat kejatuhan Perincian Ekonomi mereka dalam indeks sejak 2009 sebagai masalah menyapu ekonomi di seluruh rantau ini.

vietnam salah satu negara tiger cup


Satu generasi baru negara 'Tiger Cub' Asia telah muncul, dengan Vietnam, Thailand, Malaysia dan Indonesia semua prestasi yang baik.

Manakala Hong Kong, Singapura dan Taiwan, berada dalam kedudukan  25 negara teratas

Jeffrey Gedmin, presiden dan ketua eksekutif Institut Legatum, berkata: 'Indeks Kemakmuran Legatum membolehkan kita untuk melihat satu gambaran yang menyeluruh daripada apa yang menjadikan sebuah negara yang benar-benar berjaya.

Ia merangkumi langkah-langkah tradisional kekayaan material, serta menangkap rasa kesejahteraan rakyat - dari bagaimana mereka berasa selamat, kebebasan peribadi mereka dilihat. 

KDNK semata-mata tidak boleh menawarkan gambaran yang lengkap kemakmuran.

'Kami percaya bahawa dengan mengukur kualiti pendidikan, penjagaan kesihatan, modal sosial dan peluang, Indeks Kemakmuran kami memberikan pandangan yang paling jelas bagaimana negara-negara yang makmur hari ini dan bagaimana mereka mungkin untuk berjaya di masa hadapan.


The Prosperity Index Top 25
1 - Norway
2 - Denmark
3 - Sweden
4 - Australia
5 - New Zealand
6 - Canada
7 - Finland
8 - Netherlands
9 - Switzerland
10 - Ireland
11 - Luxembourg
12 - U.S.
13 - UK
14 - Germany
15 - Iceland
16 - Austria
17 - Belgium
18 - Hong Kong
19 - Singapore
20 - Taiwan
21 - France
22 - Japan
23 - Spain
24 - Slovenia
25 - Malta'

menurut prosperity.com/untuk pengetahuan Malaysia telah berada pada kedudukan ke 45

0 ulasan:

Penafian

Segala video, gambar, artikel & fail yang dipostkan ke blog Realiti Insan adalah untuk bacaan umum semata-mata. Admin tidak terniat sama sekali untuk mempengaruhi fikiran pembaca blog ini. Artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini didapati daripada pelbagai sumber seperti website & daripada pelbagai blog. Jika anda adalah pemilik hakcipta atau pemilik sebarang bahan di dalam blog ini, sila hubungi admin untuk di remove atau memberi kredit ke blog tersebut. Untuk artikel atau entri yang ditulis oleh admin anda bebas untuk menyebarkkannya.

Kepada sesiapa yang ingin berkongsi sebarang cerita yang menarik boleh email terus cerita anda ke email kami: azizulhakim4647@gmail.com

busuk

Sertai Kami

Recommend on Google
Dikuasakan oleh Blogger.

Followers

Blog Archive

ping

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free! Malaysian Free Auto Backlink Exchange OverShopping Link Exchange Automatic Backlink