Home » , , , , » Harga Rokok Dijangka Naik RM20 Sekotak

Harga Rokok Dijangka Naik RM20 Sekotak



SEREMBAN: Kerajaan telah digesa untuk menaikkan harga minimum untuk pek rokok 20batang untuk RM20 daripada RM7 sekarang.


Kerajaan  juga telah diminta untuk memaksa pengeluar dan pengimport untuk mengurangkan paras nikotin dan tar antara 1mg dan 10mg daripada tahap semasa antara 1.5mg dan 20mg setiap batang.
Ini adalah antara pandangan yang diterima oleh Kementerian Kesihatan daripada orang ramai melalui penglibatan dalam talian baru-baru ini.

Kementerian telah diminta maklum balas awam mengenai perkara itu untuk mengukuhkan peruntukan dalam Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004.

Ini adalah sebahagian daripada usaha kementerian untuk menggalakkan rakyat, khususnya di kalangan anak muda, daripada  tabiat merokok.

Kerajaan telah menaikkan harga minimum untuk satu pek 20batang  RM7 pada bulan September. Satu pek 20batang kini dijual pada harga antara RM8.70 dan RM10.60.

Beberapa responden telah meminta untuk peningkatan harga hampir tiga kali ganda dalam harga minimum kerana mereka merasakan harga sekarang bukan penghalang untuk golongan muda.


Mereka juga mahu kementerian untuk mengenakan peraturan bagi semua syarikat-syarikat tembakau dan pengimport produk berkaitan untuk meningkatkan saiz grafik seperti dari 40% sekarang kepada 70%.

Cadangan lain termasuk mengharamkan merokok di pub, disko, kelab malam, kasino, lobi hotel dan kedai makan bukan berhawa dingin.

Industri tembakau sebagai tindak balas melalui penglibatan talian bagaimanapun menentang cadangan untuk mempunyai paras nikotin dan tar dikurangkan secara drastik kerana ini boleh menjejaskan perniagaan.

Mereka berkata jika pemerintah segera dikuatkuasakan, ia boleh mempunyai kesan teruk kepada industri tembakau di sisi undang-undang.

Industri berkata mereka juga akan memerlukan notis enam bulan jika kementerian mahu meningkatkan saiz amaran kesihatan bergambar pada pek rokok.


Mereka juga perlu mengikut pelan yang dicadangkan oleh kementerian untuk menghendaki pengeluar dan pengimport untuk mencetak perkataan

 "Merokok adalah Berbahaya kepada Kesihatan" pada batang rokok setiap mengatakan ini hanya akan memberi manfaat kepada perdagangan rokok haram.

INFO LAIN KLIK=SINI

0 ulasan:

Penafian

Segala video, gambar, artikel & fail yang dipostkan ke blog Realiti Insan adalah untuk bacaan umum semata-mata. Admin tidak terniat sama sekali untuk mempengaruhi fikiran pembaca blog ini. Artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini didapati daripada pelbagai sumber seperti website & daripada pelbagai blog. Jika anda adalah pemilik hakcipta atau pemilik sebarang bahan di dalam blog ini, sila hubungi admin untuk di remove atau memberi kredit ke blog tersebut. Untuk artikel atau entri yang ditulis oleh admin anda bebas untuk menyebarkkannya.

Kepada sesiapa yang ingin berkongsi sebarang cerita yang menarik boleh email terus cerita anda ke email kami: azizulhakim4647@gmail.com

busuk

Sertai Kami

Recommend on Google
Dikuasakan oleh Blogger.

Followers

Blog Archive

ping

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free! Malaysian Free Auto Backlink Exchange OverShopping Link Exchange Automatic Backlink