Home » , , , , , , , , , , » Semak Arah Kiblat, Istiwa' Utama Matahari | 2 Kali Setahun

Semak Arah Kiblat, Istiwa' Utama Matahari | 2 Kali Setahun

Semak Arah Kiblat, Istiwa' Utama Matahari | 2 Kali Setahun

Semak arah kiblat

Semak Arah Kiblat, Istiwa' Utama Matahari | 2 Kali Setahun

Penentuan arah qiblat yang tepat sangat penting kerana ia merupakan antara syarat sah solat samada solat fardhu atau sunnat.  Jadi ummat ISLAM mesti memastikan kedudukan arah qiblatnya tepat mengadap Ka'bah.

Alhamdulillah, setiap tahun ada 2 waktu yang telah ALLAH subhanahu wata'ala tentukan kedudukan matahari betul-betul tepat di atas Ka'bah.  Fenomena ini dipanggil Istiwa A'zam (Istiwa Utama).

Alhamdulillah, dengan ketentuan ALLAH 'Azza wa Jalla ini, membolehkan ummat ISLAM di seluruh muka bumi sejak dahulu hingga hari kiamat memeriksa dan menyemak arah qiblat dengan mudah dan tepat. SubhanALLAH…

BILAKAH ISTIWA A'ZAM BERLAKU?

Di Malaysia, waktu berlakunya fenomena ini ialah pada:
  • 28 MEI setiap tahun, tepat pukul 5.16 petang, dan
  • 16 JULAI setiap tahun, tepat pukul 5.28 petang.


 Istiwa' Utama Matahari
, matahari akan berada tepat di atas Kaabah, jadi masa untuk kita pastikan arah kiblat kita betul atau tidak boleh lah dibuat petang ini, peristiwa ini namanya Istiwa Matahari .

Bagaimana nak " Istiwa Matahari " ni ??

pada jam 5.16 petang ini , pacakkan lidi / kayu secara menegak. Kiblat yang betul adalah berlawanan dengan arah BAYANG-BAYANG lidi / kayu tersebut ( seperti dalam gambar ) itu . Kiblat tak berubah biasanya. Cuma kadang rumah kita tersalah kiblat sedikit . Betulkan kiblat jika tersalah arah .










0 ulasan:

Penafian

Segala video, gambar, artikel & fail yang dipostkan ke blog Realiti Insan adalah untuk bacaan umum semata-mata. Admin tidak terniat sama sekali untuk mempengaruhi fikiran pembaca blog ini. Artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini didapati daripada pelbagai sumber seperti website & daripada pelbagai blog. Jika anda adalah pemilik hakcipta atau pemilik sebarang bahan di dalam blog ini, sila hubungi admin untuk di remove atau memberi kredit ke blog tersebut. Untuk artikel atau entri yang ditulis oleh admin anda bebas untuk menyebarkkannya.

Kepada sesiapa yang ingin berkongsi sebarang cerita yang menarik boleh email terus cerita anda ke email kami: azizulhakim4647@gmail.com

busuk

Sertai Kami

Recommend on Google
Dikuasakan oleh Blogger.

Followers

Blog Archive

ping

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free! Malaysian Free Auto Backlink Exchange OverShopping Link Exchange Automatic Backlink