Home » , , , , » Bisnes Lelong Komponen Motosikal Curi Di Facebook Tumpas

Bisnes Lelong Komponen Motosikal Curi Di Facebook Tumpas



JOHOR BAHRU: Satu sindiket curi motosikal dianggotai empat lelaki menggunakan laman sosial facebook (fb) untuk mempromosi dan menjual motosikal serta komponennya ke seluruh negara sejak Februari lalu.
Dengan menggunakan nama Man LC Company di fb, sindiket terbabit sudah mengaut keuntungan mencecah RM63,000 sejak beroperasi.

Bagaimanapun, kegiatan sindiket terbabit yang dianggotai individu berusia 22 dan 25 tahun itu berakhir pada jam 6 petang, 3 Oktober lalu, apabila sebuah rumah yang dijadikan bengkel meleraikan komponen dan menyimpan motosikal curi berkenaan di Taman Murni, Kluang, diserbu polis.

Mendedahkan kegiatan sindiket terbabit, Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff, berkata sindiket itu memaparkan gambar motosikal dan komponen untuk dijual pada laman FB berkenaan.
“Sindiket terbabit hanya menyasarkan motosikal Yamaha LC untuk dicuri dan dijual. Harga yang ditawarkan pula lebih 50 peratus murah berbanding harga asal iaitu kira-kira RM7,500.

“Pada masa sama, ahli sindiket itu turut memaparkan nombor telefon untuk dihubungi individu berminat,” katanya di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor, semalam.

Menurut Mokhtar, selepas selesai berbincang, pelanggan yang bersetuju dengan harga ditawarkan diminta memasukkan bayaran ke dalam akaun milik anggota sindiket terbabit.

Mokhtar berkata, motosikal atau komponen yang sudah dibayar kemudiannya dihantar kepada pelanggan dengan menggunakan perkhidmatan bungkusan berdaftar.

“Seorang daripada ahli sindiket bekerja sebagai mekanik dan menggunakan kepakaran itu untuk meleraikan komponen motosikal dicuri. Tiga lagi anggotanya bertugas sepenuh masa untuk mencuri motosikal,” katanya.

0 ulasan:

Penafian

Segala video, gambar, artikel & fail yang dipostkan ke blog Realiti Insan adalah untuk bacaan umum semata-mata. Admin tidak terniat sama sekali untuk mempengaruhi fikiran pembaca blog ini. Artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini didapati daripada pelbagai sumber seperti website & daripada pelbagai blog. Jika anda adalah pemilik hakcipta atau pemilik sebarang bahan di dalam blog ini, sila hubungi admin untuk di remove atau memberi kredit ke blog tersebut. Untuk artikel atau entri yang ditulis oleh admin anda bebas untuk menyebarkkannya.

Kepada sesiapa yang ingin berkongsi sebarang cerita yang menarik boleh email terus cerita anda ke email kami: azizulhakim4647@gmail.com

busuk

Sertai Kami

Recommend on Google
Dikuasakan oleh Blogger.

Followers

Blog Archive

ping

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free! Malaysian Free Auto Backlink Exchange OverShopping Link Exchange Automatic Backlink