Home » , , , » Felix Baumgartner Berjaya membuat terjunan dari Atmosfera selaju 1.110 kmh,lebih laju dari kelajuan bunyi

Felix Baumgartner Berjaya membuat terjunan dari Atmosfera selaju 1.110 kmh,lebih laju dari kelajuan bunyi

Felix Baumgartner break sound barrier





Felix Baumgartner,
skydiver yang berasal dari  Austria, telh berjaya  melaksanakan misinya memecahkan rekod skydiving dunia. 

Baumgartner terjun dengan menaiki balon udara. Penerjunannya akhirnya berhasil dilakukan setelah dua kali penundaan pada isnin (8/10/2012) dan Selasa (9/10/2012) lalu. Penundaan sebelumnya terpaksa dilakukan kerana faktor angin yang akan mengganggu penerjunan.

BBC melaporkan bahawa balon udara Baumgartner mula naik ke atmosfera meninggalkan tempat pendaratannya di Roswell, New Mexico, Amerika Serikat. Balon udara akan menuju ketinggian 38,6 km dari permukaan aras air laut.

Penerjunan Baumgartner hingga kembali mencapai ke permukaan Bumi dianggarkan  dalam waktu sekitar 10 minit. Setengah dari perjalanan itu ditempuh dengan gerak jatuh bebas berkelajuan 1.110 kmh dan lebih laju dari kelajuan bunyi. Setelahnya, paracuit akan dibuka.

Dengan penerjunan ini, Baumgartner memecahkan tiga rekod sekaligus. Pertama adalah menjadi manusia pertama yang bergerak hingga menembus kelajuan bunyi tanpa bantuan alat apa pun. secara langsung , dia juga menjadi penerjun dengan berkelajuan  tertinggi.

Rekod lain, Baumgartner juga menjadi penerjun dengan titik penerjunan tertinggi. Rekod titik terjun tertinggi dipegang oleh Joe Kittinger dari US Air Force yang terjun dari ketinggian 31,3 km dari permukaan laut.

beberapa tentangan yang  dihadapi Baumgartner. dIa mempertaruhkan nyawanya. Tekanan pada ketinggian penerjunan kurang dari 2 peratus dari tekanan di muka air laut. Suhu juga sangat rendah. Jika pakaian khususnya rosak, ia akan terkena gejala ebullism alias darah mendidih.

Belum lagi soal teknik melompat. Jika melompat dengan cara yang salah, ia akan bergerak dengan berputar-putar. Gerak putaran dengan kecepatan tinggi berpotensi merosakan sistem kardiovaskuler, otak, dan mata.

Laporan terakhir AP beberapa minit yang lalu menyatakan bahwa penerjunan telah berhasil. Baumgartner berhasil mendarat di sebuah gurun di wilayah timur New Mexico setelah memulai perjalanan dari ketinggian yang sudah masuk lapisan stratosfer. 

AP melaporkan, sesaat setelah pendaratan, Baumgartner mengangkat lengan sebagai tanda kemenangan. Misi pemecahan rekor berhasil dilakukan dengan sempurna. Baumgartner kembali dengan selamat.

0 ulasan:

Penafian

Segala video, gambar, artikel & fail yang dipostkan ke blog Realiti Insan adalah untuk bacaan umum semata-mata. Admin tidak terniat sama sekali untuk mempengaruhi fikiran pembaca blog ini. Artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini didapati daripada pelbagai sumber seperti website & daripada pelbagai blog. Jika anda adalah pemilik hakcipta atau pemilik sebarang bahan di dalam blog ini, sila hubungi admin untuk di remove atau memberi kredit ke blog tersebut. Untuk artikel atau entri yang ditulis oleh admin anda bebas untuk menyebarkkannya.

Kepada sesiapa yang ingin berkongsi sebarang cerita yang menarik boleh email terus cerita anda ke email kami: azizulhakim4647@gmail.com

busuk

Sertai Kami

Recommend on Google
Dikuasakan oleh Blogger.

Followers

Blog Archive

ping

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free! Malaysian Free Auto Backlink Exchange OverShopping Link Exchange Automatic Backlink