CARA BEZA WANG TULEN DAN DUIT PALSU

CARA BEZA WANG TULEN DAN DUIT PALSU


















CARA BEZA WANG TULEN DAN DUIT PALSU




Ada beberapa cara nak kenalpasti not RM50 baru yang kita terima tu palsu atau tak. terutama oleh peniaga-peniga yang hari-hari memang berdepan dengan not RM50 jadi raamai sedikit keliru dengan tips yang diorang berikan.


Setelah 2-3 hari membuat searching kat Internet barulah berjumpa dengan sumber yang sahih macam mana nak kenalpasti not RM50 yang kita terima tu palsu atau original.








tips Mengesan Duit Palsu

Ada beberapa cara untk anda mengesan duit palsu dengan serta merta selain dari memerhatikan ciri-ciri keselamatan pada duit kertas namun tidak ramai yang mengetahui ciri-ciri tersebut selain dari kakitangan bank.
1.  Titiskan air ke atas duit tersebut, kerana sesetangah wang palsu dicetak dengan menggunakan dakwat yang berkualiti rendah yang menyebabkan warnanya menjadi “lebur” apabila terkena air. Namun cara ini memerlukan anda sentiasa membawa air ke mana juga anda pergi.
2. Menggnakan sejenis pen khas yang diperbuat untuk mengesan duit palsu.  Warna kekuningan akan terjadi  jika wang palsu tersebut dilukis dengan menggunakan pen tersebut. Dapatkan dari kedai stationery berdekatan.
3. Namun satu cara yang paling mudah dan anda tidak memerlukan kepakaran serta tidak memerlukan apa-apa alat pun selain dari sehelai kertas berwarna putih:
Caranya anda hanya perlu calitkan wang palsu tersebut ke atas sehelai kertas putih dengan tekanan yang agak kuat.  Jika wang tersebut tulin, kesan  warna wang tersebut akan tertinggal di atas kertas putih dan wang tidak rosak.  Sekiranya wang tersebut palsu tidak ada apa-apa kesan yang tinggal.
Selamat mencuba dan mungkin anda tidak akan kerugian kerana menerima wang palsu. Jika anda menerima wang palsu adalah dilarang sama sekali mengedarnya semula kerana anda boleh didakwa melalukan jenayah mengedar wang palsu.



Sumber yang ni adalah mengelirukan sebab dia merujuk pada not RM50  keluaran terhad sempena Sambutan Kemerdekaan yang ke 50 tahun pada 2007. Untuk rujukan yang sahih silalah klik pada link berikut =http://www.bnm.gov.my/documents/currency/bnm_std_kualiti_mata_wang_malaysia.pdf





0 ulasan:

Penafian

Segala video, gambar, artikel & fail yang dipostkan ke blog Realiti Insan adalah untuk bacaan umum semata-mata. Admin tidak terniat sama sekali untuk mempengaruhi fikiran pembaca blog ini. Artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini didapati daripada pelbagai sumber seperti website & daripada pelbagai blog. Jika anda adalah pemilik hakcipta atau pemilik sebarang bahan di dalam blog ini, sila hubungi admin untuk di remove atau memberi kredit ke blog tersebut. Untuk artikel atau entri yang ditulis oleh admin anda bebas untuk menyebarkkannya.

Kepada sesiapa yang ingin berkongsi sebarang cerita yang menarik boleh email terus cerita anda ke email kami: azizulhakim4647@gmail.com

busuk

Sertai Kami

Recommend on Google
Dikuasakan oleh Blogger.

Followers

Blog Archive

ping

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free! Malaysian Free Auto Backlink Exchange OverShopping Link Exchange Automatic Backlink