Qamar Hashim,Photographer Cilik Iraq Baru Berusia 8 Tahun

Qamar Hashim World Youngest Photographer

Qamar Hashim baru berusia 8-year-old bekerja sebagai photographer di Iraq.Qamar Hashim berjalan di sekitar kota Baghdad dan menangkap gambar-gambar yang menarik disekitarnya dengan menggunakan kamera tunggalnya tersebut dan Photographer cilik Qamar Hashim ini telah memenangi beberapa anugerah tempatan , menurut Iraqi Society Photographic (ISP).

berikut adalah soal jawab bersama Qamar Hashim

Bilakah anda mengambil gambar anda yang pertama dan apakah gambar tersebut?

-Saya tidak ingat betul-betul gambar pertama tetapi saya telah meniru bapa saya kerana ketkia saya berusia 4 atau 5 tahun saya mula mengambil gambar-gambar sungai Tigris, gulls, burung, rumah-rumah lama dan tempat-tempat warisan.

Mengapa anda berfikir fotografi adalah penting?

-Fotografi adalah sangat penting. Ia mendokumenkan kehidupan dan menghentikan masa sejenak. Kita boleh menunjukkan bandar, kehidupan dan masyarakat.

Apa yang anda mahu untuk menunjukkan kepada orang ramai tentang Iraq?

-Saya ingin katakan melalui gambar saya bahawa Iraq adalah amat berharga dan Iraq adalah sangat baik. Iraq adalah aman dan mempunyai sejarah yang besar.

Qamar Hashim World Youngest Photographer

Qamar Hashim World Youngest Photographer

Bagaimana perasaan anda terhadap tentera AS meninggalkan Iraq?

-Saya takut askar AS, mereka memusnahkan rumah keluarga saya yang disewa pada tahun 2003, ketika saya di dalam kandungan lagi. Alhamdulillah keluarga saya selamat dan saya gembira untuk pemergian mereka. Saya bebas dan tidak takut lagi dengan kereta kebal mereka.

Apa yang anda mahu menjadi apabila anda menamatkan pengajian sekolah?

-Saya suka untuk bertindak dan saya ingin menjadi seorang kanak-kanak-aktivis.


apakah foto kegemaran anda,sudahkah anda telah mengambil dan mengapa?

-Gambar kegemaran saya adalah gambar seorang lelaki yang tidur ketika menjual buku-buku di jalan al-Mutanabi . Juga gambar lebah di kelopak bunga ros, saya banyak berlari mengikuti lebah sehingga saya mendapat gambar ini.


Qamar Hashim World Youngest Photographer

Qamar Hashim World Youngest Photographer

Adakah terdapat mana-mana jurugambar yang kamu contohi?

-Terdapat ramai jurugambar yang baik dan saya belajar dari mereka (Adel Qassim, Fouad Shakir, Kareem al-Ba'aj, dan Hameed Majeed).

Adakah terdapat mana-mana gambar yang ingin anda bawa tetapi tidak mampu untuk lagi?

-Gambar-gambar yang berbahaya seperti kebakaran, letupan, insiden lain tetapi saya telah dihantar dari laman web ini. Mereka mengatakan saya seorang kanak-kanak. Juga saya ingin mendapatkan gambar segi tiga burung berhijrah.



Apakah masa depan Iraq kelihatan seperti?

-Saya melihat masa depan yang berkembang maju untuk Iraq terutama apabila keluarga saya memiliki sebuah rumah. Saya suka kepada orang-orang Iraq, rumah saya, dan ia adalah lebih berharga daripada apa-apa lagi.
Qamar Hashim world Youngest Photographer


Qamar Hashim world Youngest Photographer






klik=Sini


0 ulasan:

Penafian

Segala video, gambar, artikel & fail yang dipostkan ke blog Realiti Insan adalah untuk bacaan umum semata-mata. Admin tidak terniat sama sekali untuk mempengaruhi fikiran pembaca blog ini. Artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini didapati daripada pelbagai sumber seperti website & daripada pelbagai blog. Jika anda adalah pemilik hakcipta atau pemilik sebarang bahan di dalam blog ini, sila hubungi admin untuk di remove atau memberi kredit ke blog tersebut. Untuk artikel atau entri yang ditulis oleh admin anda bebas untuk menyebarkkannya.

Kepada sesiapa yang ingin berkongsi sebarang cerita yang menarik boleh email terus cerita anda ke email kami: azizulhakim4647@gmail.com

busuk

Sertai Kami

Recommend on Google
Dikuasakan oleh Blogger.

Followers

Blog Archive

ping

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free! Malaysian Free Auto Backlink Exchange OverShopping Link Exchange Automatic Backlink