Home » , , , , , , , , » Kasihan Orang Tua China Ni Kemalangan Terbaring Di Atas Jalan Namun Seorang Pun Tak Membantu

Kasihan Orang Tua China Ni Kemalangan Terbaring Di Atas Jalan Namun Seorang Pun Tak Membantu


Di China jika dahulu kita heboh dengan berita tentang anak kecil yang dilanggar oleh sebuah van dan kisah anak kecil menangis mendampingi ibunya yang pengsan di atas jalan .

rujuk sini=budak 2 tahun yang dilanggar dan tidak dipedulikan itu masih koma | AZIZUL HAKIM

Rujuk sini=Kasihan: Anak kecil China menagis menatap Ibunya Yang Pengsan Sorang Pun tak tolong | AZIZUL HAKIM

kali ini ada lagi berita tentang masalah kemasyarakatan rakyat China ini...
Sebuah balai berita di China melaporkan ada seorang lelaki tua yang jatuh di tengah jalan, dia tidak boleh bangun selama 15 minit. Namun tidak ada sesiapa yang menolongnya, bahkan orang-orang hanya sibuk melihat saja.








kenapa mereka tidak menolong pak cik ni?Pada tahun 2006 ada seseorang lelaki membantu seorang wanita tua yang duduk di lantai bas untuk berdiri, dan akhirnya lelaki itu dituduh keluarga nenek tersebut sebagai penyebab cedera itu. lelaki tesebut digugat 130.000 Yuan untuk membayar ubat. namun kedua pihak melakukan negosiasi, si lelaki hanya membayar 40.000 yuan saja.

Ada lagi kejadian yang menimpa seorang mahasiswa di university Hennan yang membantu wanita tua untuk duduk dilantai, namun mahasiswa tersebut dituduh sebagai penyebab cedera wanita tua tersebut dan di dijatuhi hukuman membayar 80.000 yuan.

Mungkin itulah sebabnya mereka takut untuk membantu sesiapa sahaja yang berada dalam kesusahan...

dgr kata kt china kalau seseorang tu tolong org yg sakit, dia terpaksa tanggung semua kos perubatan org yg dia tolong. undang2 diorg cmtu....rakyat pulak miskin (kot)...xde yg sanggup tolong

AZIZULHAKIM: -Adalah inilah semangat kompetitf Rakyat China yang harus dicontohi seperti seruan pemimpin kita.

                              - Cuba kita bayangkan jika yang berada di atas jalan tersebut adalah ahli keluarga  kita.gamakkah kita membiarkan begitu sahaja..

klik=sini

0 ulasan:

Penafian

Segala video, gambar, artikel & fail yang dipostkan ke blog Realiti Insan adalah untuk bacaan umum semata-mata. Admin tidak terniat sama sekali untuk mempengaruhi fikiran pembaca blog ini. Artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini didapati daripada pelbagai sumber seperti website & daripada pelbagai blog. Jika anda adalah pemilik hakcipta atau pemilik sebarang bahan di dalam blog ini, sila hubungi admin untuk di remove atau memberi kredit ke blog tersebut. Untuk artikel atau entri yang ditulis oleh admin anda bebas untuk menyebarkkannya.

Kepada sesiapa yang ingin berkongsi sebarang cerita yang menarik boleh email terus cerita anda ke email kami: azizulhakim4647@gmail.com

busuk

Sertai Kami

Recommend on Google
Dikuasakan oleh Blogger.

Followers

Blog Archive

ping

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free! Malaysian Free Auto Backlink Exchange OverShopping Link Exchange Automatic Backlink