Home » , , , , , , » Siapa Yang Lemahkan Melayu-Luahan Nurul Izzah

Siapa Yang Lemahkan Melayu-Luahan Nurul Izzah


sinopsis sejarah negara kita jarang sekali dipapar di dada media arus perdana. Walhal kisah lampau berserta pengajaran disemat di hati, semualah menjadi penentu kepada kejayaan kelak.

Mengambil hasrat ini sebagai pembuka kata, saya lontarkan persoalan berikut dalam meneliti liku-liku sebab-musabab kelemahan kita:

1. Siapa telah memerintah negara selama 54 tahun, tanpa putus dengan menggunakan undang-undang keras anti-demokratik?

2. Siapa bersubahat dengan penjajah British menahan dan tidak berusaha membebaskan pejuang kemerdekaan Melayu dari tahun 1948 hingga 1957?

3. Siapa lemahkan kuasa dan martabat raja-raja dengan pindaan perlembagaan pada 1993?

4. Siapa memberitahu seluruh rakyat raja-raja Melayu tidak relevan dan membahayakan bangsa pada 1993?

5. Siapa menghasut agar semua harta raja-raja disiasat dan dirampas pada 1993?

6. Siapa melemahkan institusi kehakiman dengan memecat Ketua Hakim Negara dan meminda perlembagaan pada 1988?

7. Siapa hancurkan Umno Lama ditubuhkan tahun 1946 dan ganti dengan Umno Baru pada 1988?

8. Siapa melemahkan kuasa politik Melayu dengan mengurangkan kerusi majoriti Melayu melalui proses persempadanan semula sejak 1999?

9. Siapa memberikan kerakyatan dan kad pengenalan biru kepada warga asing dengan mudah untuk undi?

10. Siapa lemahkan ekonomi Melayu dengan menjual RM50 bilion daripada RM52 bilion saham DEB semenjak 1970?

11. Siapa serahkan dengan mudah dan murah; Pulau Batu Putih dan tanah KTM ke Singapura dan Blok L dan M kepada Brunei?

12. Siapa menjual tanah rizab Melayu kepada bukan Melayu dengan merubah status tanah kepada pegangan bebas dengan mudah?

13. Siapa menenggelamkan Bank Bumiputera Malaysia Berhad yang diwujudkan daripada Kongres Ekonomi Bumiputera pada 1965?

14. Siapa memberikan lesen judi bertentangan dengan Islam kepada syarikat swasta tauke seperti Genting, Berjaya Sports Toto dan lain lagi?

15. Siapa lemahkan penguasaan matematik dan sains anak Melayu dengan mengubah bahasa pengantar kepada Bahasa Inggeris dan setelah berbelanja lebih RM6 bilion dan 8 tahun, sekarang mahu mengubah balik kepada Bahasa Melayu?

16. Siapa membebankan anak muda dengan hutang pendidikan tinggi melebihi RM25 bilion?

17. Siapa menyebabkan peluang pekerjaan anak muda berkurangan dengan dasar penggunaan buruh asing yang membantut kadar upah di pasaran buruh negara?

18. Siapa galakkan harga barang naik berganda dengan membenarkan monopoli seperti Bernas dan amalan herotan pasaran hanya menguntungkan para peniaga berterusan?

19. Siapa bebankan rakyat dengan kadar bil elektrik tinggi, berbanding negara jiran yang bukan pengeluar minyak?

20. Siapa bertanggungjawab meluaskan lagi jurang pendapatan dengan gini coefficient 0.492 yang kedua tertinggi di Asia di mana kaya bertambah kaya dan miskin bertambah miskin?

21. Siapa menjadikan harga kereta mahal dua kali ganda dengan dasar perlindungan otomotif yang membebankan rakyat dan menguntungkan industri otomotif?

22. Siapa bebankan rakyat dengan kadar tol lebuh raya tinggi, sedangkan kutipan cukai jalan dan saman, mampu menampung pembinaannya tanpa tol?

23. Siapa membenarkan harga rumah bertambah tinggi sehingga 15 kali gaji tahunan, berbanding piawaian antarabangsa dengan hanya lima kali gaji tahunan?

24. Siapa membenarkan syarikat gergasi merosot dan gagal sehingga hanya menjadi jaguh kampung seperti MAS, Perwaja dan Proton?

25. Siapa untung daripada bakal penyenaraian 800,000 hektar tanah perladangan milik peneroka dengan anak syarikat Felda yang rugi besar?

26. Siapa benarkan rangkaian stesen minyak Esso dijual bukan kepada LTAT yang wakili perajurit majoriti Melayu, tapi dijual kepada syarikat arak San Miguel dari Filipina?

27. Siapa untung apabila hasil khazanah minyak negara akan diberikan kepada syarikat milik anak-anak pemimpin melalui skim “marginal oil fields” (lapangan minyak pinggiran).

28. Siapakah yang menyebabkan kemerosotan Indeks Persepsi Rasuah Antarabangsa yang telah jatuh ke paras 60 dari 183 negara, berbanding tangga ke-37 pada 2003?

Natijahnya, kenalilah kita siapa penghasut, batu api dan pengkhianat agenda Melayu sebenar, dan bangkit mengganti kelemahan dengan kekuatan sebenar.

Melayukini.net – 28 persoalan yang kreatif diutarakan oleh ahli politik generasi muda, Nurul Izzah ini sudah cukup menjentik kita tentang siapakah yang melemahkah melayu dan untuk kita sama-sama fikir-fikirkan.

Islam itu bukan hak melayu mutlak. Islam adalah hak semua bangsa seluruh dunia. Semua pun nak masuk syurga. Mana boleh kita sekat orang lain nak masuk syurga dan mendapat rahmat Allah. Kena ajak India Cina Melayu dan semua bangsa berbilang kaum peluk dan hayati Islam sebagai cara hidup untuk masuk syurga sama-sama. Bagaimana? Walk the talk. Tunjukkan akhlak Islam yang baik. Dunia ini hanyalah sementara. Perjalanan menuju kematian bermula sejak kita dilahirkan. Wallahualam.


Informasi Malaysia Kini | Portal Hub Berita Menarik Malaysia

0 ulasan:

Penafian

Segala video, gambar, artikel & fail yang dipostkan ke blog Realiti Insan adalah untuk bacaan umum semata-mata. Admin tidak terniat sama sekali untuk mempengaruhi fikiran pembaca blog ini. Artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini didapati daripada pelbagai sumber seperti website & daripada pelbagai blog. Jika anda adalah pemilik hakcipta atau pemilik sebarang bahan di dalam blog ini, sila hubungi admin untuk di remove atau memberi kredit ke blog tersebut. Untuk artikel atau entri yang ditulis oleh admin anda bebas untuk menyebarkkannya.

Kepada sesiapa yang ingin berkongsi sebarang cerita yang menarik boleh email terus cerita anda ke email kami: azizulhakim4647@gmail.com

busuk

Sertai Kami

Recommend on Google
Dikuasakan oleh Blogger.

Followers

Blog Archive

ping

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free! Malaysian Free Auto Backlink Exchange OverShopping Link Exchange Automatic Backlink