Home » , , , , , » Awas! Makan Banyak Kek Membuatkan Badan Wanita Lebih Berbulu

Awas! Makan Banyak Kek Membuatkan Badan Wanita Lebih Berbulu



Menurut laporan yang diterbitkan oleh syarikat penyelidikan pasaran Mintel, lebih daripada separuh daripada wanita yang mengambil berat tentang bulu badan berlebihan. Ia dianggarkan bahawa satu dalam sepuluh kita mengalami bulu muka dan badan yang berlebihan. Tetapi apa yang menyebabkan ia?



Dr Rina Davison, endocrinologist dari Whipps Cross University Hospital, London, dengan kepentingan khas pada rambut yang berlebihan mengatakan bahawa makan dalam jumlah yang besar benda yang manis manis, karbohidrat ditapis, seperti biskut dan kek, boleh mencetuskan bulu yang berlebihan.

Makanan ini mempunyai indeks glycemic yang tinggi, yang bermaksud mereka melepaskan tenaga mereka dengan cepat dan boleh menyebabkan rintangan insulin, jelas Dr Davison.

Insulin adalah hormon yang mengawal paras gula dalam darah; 'rintangan' bermakna hormon menjadi kurang berkesan merendahkan gula darah, jadi badan untuk menghasilkan lebih banyak untuk mendapatkan pekerjaan yang dilakukan.



"Masalahnya ialah bahawa tahap insulin yang dibangkitkan boleh mencetuskan faktor pertumbuhan yang membuat ovari menghasilkan terlalu banyak hormon testosteron 'lelaki', yang boleh membawa kepada rambut yang berlebihan," dailymail.co.uk disebut Marilyn Glenville, pakar kesihatan wanita dan pemakanan, sebagai berkata.

"Berat badan berlebihan juga boleh menyebabkan rintangan insulin."

Tetapi terdapat faktor-faktor lain - dari biasa diberikan ubat kepada pemakanan yang tidak sihat dan penyakit tertentu - yang boleh untuk menyalahkan.

Ovari polikistik juga satu lagi punca rambut yang berlebihan dalam wanita. Semua wanita menghasilkan androgen. Walau bagaimanapun, kadang-kadang wanita menghasilkan tahap yang lebih tinggi, atau mereka mungkin mempunyai paras normal, tetapi folikel rambut mereka lebih sensitif kepada androgen.

"Jika rambut yang berlebihan disebabkan ketidakseimbangan hormon, maka ia lebih cenderung berlaku di kawasan-kawasan seperti dagu, bibir atas, brewok, dada dan bahagian dalam paha," kata Dr Davison.

"Pesakit dengan masalah kulit seperti ekzema atau psoriasis juga boleh membangunkan rambut yang berlebihan," tambah Dr Davison. Orang yang mengalami anoreksia mempunyai rambut lanugo - lebihan rambut yang halus, lembut seperti bulu yang meliputi badan. Dalam kes ini, rambut yang berlebihan tidak membantu imej orang itu telah negatif badan mereka.

Kortikosteroid, yang digunakan untuk mengurangkan keradangan di dalam badan dan yang ditetapkan untuk merawat keadaan-keadaan seperti asma dan rheumatoid arthritis, mengandungi versi sintetik kortisol hormon dan tahap boleh membina dalam badan dari semasa ke semasa.


Masalahnya ialah bahawa jika dadah diambil untuk lebih daripada empat hingga enam bulan, ini boleh menyebabkan keadaan yang dipanggil sindrom Cushing. Tanda-tanda termasuk pertambahan berat badan, muka merah, dan sesak dada dan pertumbuhan rambut yang berlebihan di seluruh badan.

Menopaus merupakan satu lagi keadaan yang mempercepatkan pertumbuhan bulu muka di kalangan wanita. "Sebagai penurunan hormon estrogen pada menopos, testosteron (hormon 'lelaki') boleh menjadi lebih dominan," jelas Marilyn Glenville.

"Anda tidak mempunyai testosteron yang lebih banyak, tetapi nisbah estrogen ke testosteron telah berubah, membuat wanita terdedah kepada gejala-gejala corak kebotakan lelaki atau lain-lain ciri-ciri lelaki seperti bulu muka dan jerawat," tambah Glenville.

2 ulasan:

Unknown berkata...

apakah ini benar?..wow...susah ler pompuan nk mkn kek..pas ni untungla org laki...keh3

MalizaMah berkata...

isu hangat ni... tidak boleh makan kek lah macm ni.. kurang2kan lah yer.....
hangat sihhh...............

Penafian

Segala video, gambar, artikel & fail yang dipostkan ke blog Realiti Insan adalah untuk bacaan umum semata-mata. Admin tidak terniat sama sekali untuk mempengaruhi fikiran pembaca blog ini. Artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini didapati daripada pelbagai sumber seperti website & daripada pelbagai blog. Jika anda adalah pemilik hakcipta atau pemilik sebarang bahan di dalam blog ini, sila hubungi admin untuk di remove atau memberi kredit ke blog tersebut. Untuk artikel atau entri yang ditulis oleh admin anda bebas untuk menyebarkkannya.

Kepada sesiapa yang ingin berkongsi sebarang cerita yang menarik boleh email terus cerita anda ke email kami: azizulhakim4647@gmail.com

busuk

Sertai Kami

Recommend on Google
Dikuasakan oleh Blogger.

Followers

Blog Archive

ping

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free! Malaysian Free Auto Backlink Exchange OverShopping Link Exchange Automatic Backlink