Tentera Iran Menjatuhkan Pesawat Peninjau Amerika Syarikat (AS)



Tehran (Reuters) - tentera Iran telah menembak jatuh pesawat peninjau AS di timur Iran dan telah mengancam untuk bertindak balas terhadap pencabulan ruang udara Iran,

"Tentera Iran telah menjatuhkan RQ-170 pesawat Amerika kerana menceroboh ruang udara di timur Iran,"

"pesawat pengintip, yang telah dijatuhkan dengan sedikit kerosakan, telah dirampas oleh angkatan bersenjata Iran."

Iran menembak turun peawat yang pada masa satu ketika ia sedang mengalami reaksi asing yang menyerang kedutaan British di Tehran Selasa, sejurus selepas London mengumumkan bahawa ia akan mengenakan sekatan ke atas bank pusat Iran yang berkaitan dengan program pengayaan kontroversi nuklear Iran.

kakirangan diplomatik Britain telah dipindahkan dari Iran dan diusir oleh diplomat Iran di London sebagai membalas dendam.


"Tindak balas ketenteraan Iran menjatuhkan pesawat pengintip Amerika ruang udara kita tidak akan terhad kepada sempadan Iran," kata sumber tentera, tanpa menerangkan lebih lanjut.

Amerika Syarikat dan Israel telah tidak menolak kemungkinan tindakan ketenteraan terhadap kemudahan nuklear Iran jika diplomasi gagal untuk menyelesaikan pertikaian nuklear.

Iran telah menolak laporan AS mungkin atau rancangan Israel untuk menyerang Iran, memberi amaran bahawa ia akan bertindak balas terhadap serangan apa-apa dengan menyerang kepentingan Amerika Syarikat di Teluk dan Israel.

Penganalisis berkata Tehran boleh bertindak balas dengan melancarkan mogok langgar dan melarikan diri di Teluk dan dengan menutup Selat Hormuz. Kira-kira 40 peratus daripada minyak semua diniagakan meninggalkan rantau Teluk melalui laluan air yang strategik.

Iran berkata pada Julai ia telah menembak jatuh pesawat pengintip tanpa pemandu Amerika Syarikat ke atas kota suci Qom, berhampiran tapak Fordu nuklear.

2 ulasan:

Penafian

Segala video, gambar, artikel & fail yang dipostkan ke blog Realiti Insan adalah untuk bacaan umum semata-mata. Admin tidak terniat sama sekali untuk mempengaruhi fikiran pembaca blog ini. Artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini didapati daripada pelbagai sumber seperti website & daripada pelbagai blog. Jika anda adalah pemilik hakcipta atau pemilik sebarang bahan di dalam blog ini, sila hubungi admin untuk di remove atau memberi kredit ke blog tersebut. Untuk artikel atau entri yang ditulis oleh admin anda bebas untuk menyebarkkannya.

Kepada sesiapa yang ingin berkongsi sebarang cerita yang menarik boleh email terus cerita anda ke email kami: azizulhakim4647@gmail.com

busuk

Sertai Kami

Recommend on Google
Dikuasakan oleh Blogger.

Followers

Blog Archive

ping

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free! Malaysian Free Auto Backlink Exchange OverShopping Link Exchange Automatic Backlink