Home » , , , , » MARMAR Restaurant Pelanggan Akan Didenda Jika Tidak Menghabiskan Makanan (video)

MARMAR Restaurant Pelanggan Akan Didenda Jika Tidak Menghabiskan Makanan (video)

MARMAR adalah sebuah restoran di kota Dammam, Arab Saudi, membuat peraturan yang cukup unik. Di restoran ini, Anda harus menghabiskan makanan yang dipesan, tanpa sisa. Jika tidak, Anda harus membayar denda.

Pemilik restoran ini, Fahad Al Anezi menyebutkan, peraturan unik itu dibuat untuk menghentikan pembaziran dan pembuangan makanan.

“Saya sering melihat pelanggan saya yang sengaja memesan makanan dalam jumlah banyak hanya untuk menunjuk-nunjuk dan membuat orang di sekitarnya terkagum-kagum,” tutur Fahad seperti dikutip Gulf News.

Idea unik ini muncul setelah Fahad menyaksikan berita wabah kelaparan di Somalia. Fahad kemudian menggunakan wang hasil denda untuk disumbangkan dan membantu penduduk Somalia yang menderita kelaparan.

Marmar bukan satu-satunya restoran yang memberlakukan peraturan tersendiri bagi pengunjungnya yang tidak menghabiskan makanan. Seperti dilansir Metro UK, sebuah restoran di Swedia bernama Bamboo Mongolian BBQ mengusir konsumennya yang tidak menghabiskan makanan.

“Saya tidak peduli mereka memesan 1 atau 10 makanan sekaligus, yang penting mereka menghabiskannya dan tidak disia-siakan. Mereka boleh duduk di sini seharian asalkan tidak membuang-buang makanan,” ujar sang pemilik, Henrik Cui.




AZIZULHAKIM: bagus lah kalau begini,mengelakkan pembaziran,kasihan kepada orang-orang yang memerlukan

KLIK=sini

2 ulasan:

Fendy berkata...

idea yg sgt bagus....

zainal berkata...

di kuantan ade satu kedai steambot yang buat macam ni ....

Penafian

Segala video, gambar, artikel & fail yang dipostkan ke blog Realiti Insan adalah untuk bacaan umum semata-mata. Admin tidak terniat sama sekali untuk mempengaruhi fikiran pembaca blog ini. Artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini didapati daripada pelbagai sumber seperti website & daripada pelbagai blog. Jika anda adalah pemilik hakcipta atau pemilik sebarang bahan di dalam blog ini, sila hubungi admin untuk di remove atau memberi kredit ke blog tersebut. Untuk artikel atau entri yang ditulis oleh admin anda bebas untuk menyebarkkannya.

Kepada sesiapa yang ingin berkongsi sebarang cerita yang menarik boleh email terus cerita anda ke email kami: azizulhakim4647@gmail.com

busuk

Sertai Kami

Recommend on Google
Dikuasakan oleh Blogger.

Followers

Blog Archive

ping

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free! Malaysian Free Auto Backlink Exchange OverShopping Link Exchange Automatic Backlink