Home » » rezeki ada dimana-mana

rezeki ada dimana-mana

bila kita bercerita dengan rezeki..memang semua orang mengimpikan agar dmurahkan rezeki dan dicurahkan rezeki,,kita sentiasa berdoa kepada ilahi disamping berusaha untuk mendapatkat rezeki..

para pekerja bangun awal dari tidur dan terus bersedia untuk mencari nafkah kehidupan..
para pelajar bangu dari tidur untuk menuntut ilmu pengetahuan..

untuk pengetahuan rezeki adalah satu anugerah tuhan yang kita patutlah bersyukur keatasnya,,janganlah kita riak,takbur dan sombong atas pemberian tuhan kepada kita,,,sesungguhnya orang yang riak dan takbur di atas muka bumi ini adalah terdiri daripada golongan yang rugi..

sebenarnya tuan-tuan dan puan-puan,rezeki kita ini berada dimana-mana sahaja...
ini bergantung kepada sikap dan perangai kita sendiri.jika kita rajin berusaha dan tidak mudah putus asa mungkin kita akan dapat sesuatu yang kita impikan,,
dan sebaliknya jika kita malas dan mengikut sikap kita sendiri,bagaimana rezeki itu sampai kepada kita..
contohnya di Kuala Lumpur..ramai orang berhijrah kesana untuk mendapatkan rezeki dan pencarian mereka...tapi kenapa ada lagi yang tinggal ditepi-tepi jalan dan di lorong-lorong..
ini bergantung kepada sikap individu itu sendiri,,,biarlah mereka sedar bahawa kita perlu rajin berusaha dan bersikap sentiasa untuk memajukan kehiduan kita,,maka kita akan berjaya..

setengah orang membelanjakan wang mereka untuk bergaya untuk menunjukkan kemewahan dan
sesetengah orang pula menyimpan dan menjalankan kehidupan mereka dengan penuh kesederhanaan,,
ini terpulanglah kepada setiap insan,,,

den sesungguhnya rezeki yang kita perolehi datangnya dari yang maha esa..
jadi tidak salahlah jika kita menggunakan nikmat itu kejalannya,,
berkongsilah rezeki kita dangan sifat membantu dan bermurah hati..

jika kita telah berusaha dan bertawakal tetapi kita tidak berjaya juga..mungkin ada hikmah disebaliknya,,jangan lah mengaku kalah..kita harus berfikiran positif..tuhan itu sentiasa menguji kita..biarlah hidup kita ini dipenuhi keberkata dan jangan hidup kita ini disekat kerana tiada keberkatan keatas kita...

becalah doa dan bertawakal kepada tuhan


"Ya Allah, sesungguhnya kuberlindung dengan-Mu daripada duka dan kesedihan, kuberlindung dengan-Mu daripada lemah dan malas, kuberlindung dengan-Mu daripada hidup dirundung hutang dan penindasan"





Penafian

Segala video, gambar, artikel & fail yang dipostkan ke blog Realiti Insan adalah untuk bacaan umum semata-mata. Admin tidak terniat sama sekali untuk mempengaruhi fikiran pembaca blog ini. Artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini didapati daripada pelbagai sumber seperti website & daripada pelbagai blog. Jika anda adalah pemilik hakcipta atau pemilik sebarang bahan di dalam blog ini, sila hubungi admin untuk di remove atau memberi kredit ke blog tersebut. Untuk artikel atau entri yang ditulis oleh admin anda bebas untuk menyebarkkannya.

Kepada sesiapa yang ingin berkongsi sebarang cerita yang menarik boleh email terus cerita anda ke email kami: azizulhakim4647@gmail.com

busuk

Sertai Kami

Recommend on Google
Dikuasakan oleh Blogger.

Followers

Blog Archive

ping

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free! Malaysian Free Auto Backlink Exchange OverShopping Link Exchange Automatic Backlink