Home » , , , » tak boleh tidur.tabiat atau penyakit

tak boleh tidur.tabiat atau penyakit

aduss,,tak boleh tidur lagi.,,,kesiankan orang tak boleh tidur malam ni..nak ronda kat luar takut kena cop perompak..
nak lepak..tak tau kat mne sunme kekai tutup.,.
sejak beberapa bulan ni asyik tak boleh tidur awal..
kalau tidur awal,mesti terjaga then dah tak boleh nak tidur..
esok pagi pulak..paling awal pukul 12 tengah hari laaa baru bangun,,


tak boleh tidur atau AL-ARAQ awalnya adalah pada peringkat awal menjadi satu tabiat dan lama kelamaan akan menjadi satu penyakit terhadap seseorang..
aisey,macm doktor pulak aku ni,,.,hahaha..

kenapa tak boleh tidur?
sebab tekanan mental yang dialami seseorang,,anda terlalu memikirkan sesuatu...
berfikir dan berfikir pasal tu tak boleh tidur,,
walaupun fizikal anda dah berehat tetapi otak anda masih aktif berfikir,,,

jangan biarkan perkara ni sering berlaku terhadap anda,,
kerana akan berlakunya gangguan mental..

macamana nak atasi,,

minum segelas air sebelum tidur..selawat sebelum minum..
baring..tenangkan fikiran..
biarkan kotak minda kosong,,
baca doa ni-

"Ya Allah. Tuhan segala langit dan bumi dan apa yang dilindungi diantara kedua Tuanya. Tuhan segala bumi. Tuhan segala syaitan dengan apa yang mereka lakukan kesesatan. Ya Allah jadikan kepada saya jiran yang baik yang boleh menenangkan saya. Walaupun jiran itu daripada kalangan makhluk makhluk-Mu yang jahat namun hamba-Mu agar janganlah mereka merosakan saya dan menggagu ketenteraman saya dan jangan pula mereka menganiaya saya. Sesungguhnya Kamulah Ya Allah, sebaik baik pengawal dan puji pujian ter­hadapMu amat agung dan tidak ada Tuhan yang disembah melainkan Engkau, Ya Allah. Ya Allah, kini segala bintang-bintang di langit mulai hilang gemerlapannya, semua makhluk-makhluk telah hening-bening tertidur sedangkan Kamu Ya Allah hidup selama-lamanya tanpa pernah mengantuk terkena pada-Mu, jauh sekali daripada tertidur Oleh itu Ya Allah, yang hidup dan kekal selama-­lamanya tenangkan malam-malam yang saya lalui ini dan lenakanlah dua mata saya ini."


atau baca doa ni




Artinya : Ya Allah! Telah lenyap segala bintang. Telah tenang segala mata (tidur), sedang Engkau hidup dan menguasai, tidak datang kepadaMu mengantuk dan juga tidur.
Ya Tuhan yang hidup lagi menguasai, tunjukilah hatiku dan tidurkanlah mataku.

dan berzikir...


selamat beramal

jom cuba..saya pun tak boleh tidur gak ni

7 ulasan:

azwashamsuddin berkata...

saye insomnia semenjak umor 17 hahaha..yer2 je kn :)

aksara berkata...

saya pun ade penyakit ni gak.aish.susah2.=.=

remy ishak berkata...

ok cun gua nk try la,,,dh 4 bulan gua insomnia

syuxer berkata...

dulu saya pun pernah insomnia..kalau nak rasa bagi mata letih,minum air milo panas..jangan tongkat ali sudah heheh..pahtuh..alik petang,ko mainla apa2 jenis sukan sampai ko rasa letih gila..alik malam pulak ko solat isyak lama2 sikit insyaAllah mengantuk akan singgah pastuh

Farhana Jafri berkata...

ala klau tido awal pastu trjaga then xboleh tdo dh.. bngun je la.. pastu wt solat sunat.. drpd melepak btter u beribadah.. phala dy xpyah ckp la.. mmng bnyak.. js sggest.. :)

Isteri Encek Bard berkata...

bahaya gak kalau ada [enyakit camnie

Unknown berkata...

tak boleh tido blogwalking la jawabnyer,,.hehe

Penafian

Segala video, gambar, artikel & fail yang dipostkan ke blog Realiti Insan adalah untuk bacaan umum semata-mata. Admin tidak terniat sama sekali untuk mempengaruhi fikiran pembaca blog ini. Artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini didapati daripada pelbagai sumber seperti website & daripada pelbagai blog. Jika anda adalah pemilik hakcipta atau pemilik sebarang bahan di dalam blog ini, sila hubungi admin untuk di remove atau memberi kredit ke blog tersebut. Untuk artikel atau entri yang ditulis oleh admin anda bebas untuk menyebarkkannya.

Kepada sesiapa yang ingin berkongsi sebarang cerita yang menarik boleh email terus cerita anda ke email kami: azizulhakim4647@gmail.com

busuk

Sertai Kami

Recommend on Google
Dikuasakan oleh Blogger.

Followers

Blog Archive

ping

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free! Malaysian Free Auto Backlink Exchange OverShopping Link Exchange Automatic Backlink